De senaste åren har biljetterna till Littfest tagit slut långt innan hela programmet släppts. Med redan 1 000 sålda biljetter tror nu arrangörerna på en repris.
Nu har Littfest börjat släppa namnen på författarna som kommer delta under festivalen i Umeå 16-19 mars 2019. I slutet på november blev de fyra första namnen offentliga och häromdagen ytterligare ett gäng. Nästan samtidigt öppnade biljettförsäljningen både till festivalen och till författartåget som kommer att rulla från Göteborg till Umeå.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
De första medverkande författarna som avslöjades är fyra kvinnor vars gemensamma litterära nämnare är den kritiska blicken på samhället i sina aktuella böcker. Japansk-tyska Yoko Tawada berättar en historia sedd ur tre generationer isbjörnars perspektiv i En isbjörns memoarer (släpps på svenska i januari 2019), Lone Aburas från Danmark väver samman svart humor och samhällskritik i Politisk roman där en tandläkare och patient förälskar sig vid en rotfyllning, fransk-mauritiska Natacha Appanah utforskar vad kolonialism, våld och förtryck gör med en människa i Våldets vändkrets och finska Koko Hubara diskuterar ämnet tillhörighet i sin essäsamling Bruna flickor.
Men de största namnen här på hemmaplan är Sara Stridsberg, aktuell med Kärlekens antarktis och Johannes Anyuru, förra årets Augustprisvinnare som är aktuell med Strömavbrottets barn. Dessutom gästas Littfest av serietecknarna Ellen Greider (Lunchbox), Moa Romanova (Alltid fucka upp), Agnes Jakobsson (Psycho Girl), My Palm (Festens charmigaste tjej), som alla fyra medverkar i ett samtal som leds av Tone Schunnesson.
— Tittar man tillbaka på föregående år så är det överlag samhälle och litteratur som står i fokus på Littfest med få programpunkter som handlar om estetiska frågor, säger Patrik Tornéus, verksamhetsledare för Littfest.
— Inför 2019 har vi satt upp flera hypotetiska teman som vi tänkt kring när vi planerat men Littfest är inte en festival med hård tematik – det är den alldeles för stor för att kunna vara.
Redan en vecka efter biljettsläppet är omkring 1 000 biljetter sålda och arrangörerna tror på slutsålt igen – precis som det varit de senaste 3-4 åren. Programpunkterna avslöjas efterhand men det är uppenbarligen inget problem för försäljningen, snarare tvärtom. Många besökare kommer långväga ifrån och Patrik och hans kollegor känner att ingen helt ska behöva köpa grisen i säcken:
— Vi tycker att vi släpper programmet i god tid, ungefär fem veckor före festivalen men folk börjar fråga efter det redan i oktober, skrattar Patrik. En stor del av våra besökare reser långt för att komma hit och det vore orättvist om inte de får chansen att veta några programpunkter innan de köper biljetter. Men det är ett i-landsproblem att ordna med – vi är väldigt lyckligt lottade som har en festival som säljer sig själv, det känner vi hela tiden.
Hela programmet kommer den 9 februari. Innan dess hoppas Patrik att det ska släppas mellan sex och åtta pressreleaser.
— Det tillkommer alltid lite överraskningar i det slutgiltiga programmet, säger Patrik. Vi är en liten redaktion och hinner inte få ut allt i pressmeddelanden innan. Mycket av det som händer kommer att vara samarbetsprojekt. Bland annat delar vi ut Katapultpriset, Snöbollen, Författartågets pris och så kommer vi att arrangera en programpunkt kring Nordiska rådets pris. Det är väldigt mycket som ska med och för allt som inte får plats under själva festivalen har vi Bokveckan i Umeå hela veckan innan. Där kommer alla programpunkter som inte är med den 16–19 mars få en chans att visas upp.
Mer information om författare och biljetter hittar du på Littfests hemsida.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!