Kundens behov och utifrånperspektiv istället för inifrån – för ett år sedan började den mobila biblioteksverksamheten i Kungsbacka kommun arbeta på ett helt nytt sätt. Nu prisas de för sitt nytänkande.
Kungsbacka kommun har utsetts till Årets mobila bibliotek av Svensk biblioteksförening. Kommunens bibliotekschef Susan Pour kommer tillsammans med tre medarbetare åka till Stockholm och motta priset som delas ut på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm idag torsdagen den 18 oktober. När jag och Susan pratas vid på måndagmorgonen samma vecka är hon förväntansfull inför den stundande prisceremonin:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
— Det är en härlig vecka som ligger framför oss, säger hon. Vi har jobbat mycket med den mobila verksamheten sedan förra hösten och även om det var en chansning när vi skickade in till tävlingen hoppas man ju alltid på att det ska gå bra. Jag blev väldigt glad när de ringde och meddelade att vi vunnit.
Under de senaste åren har den mobila biblioteksverksamheten i Kungsbacka genomgått stora förändringar. När Susan tillträdde tjänsten som bibliotekschef för tre år sedan var arbetssättet i den mobila verksamheten målgruppsinriktat: en tur till äldreboendet, en tur till förskolan och så vidare. Tillvägagångssättet blev oflexibelt för både kunder och personal och det var dessutom tidskrävande eftersom man fick packa om för varje målgrupp och köra samma runda flera gånger beroende på vilka kunder man hade böcker i lasten till.
— Vi började diskutera hur organisationen såg ut och frågade oss vad vi kunde göra bättre, säger Susan och fortsätter:
— I förändringsprocessen undersökte vi vad vi i arbetslaget hade gemensamt, vilka som var våra skillnader och framför allt hur vi kunde göra för att det skulle bli bättre för kunden. Genom att titta utifrån istället för inifrån fick vi ett kundperspektiv och numera riktar vi verksamheten efter de behov som finns och ändrar efter dem. Kunderna ska inte behöva vänta.
Förra hösten konkretiserades planerna och det innebär bland annat att personalen tar sig tid att regelbundet stanna upp och fråga sig vad som behövs för dagen och vilka vinster kunderna gör på respektive insats. Sedan arbetar de tolv personerna i den mobila verksamheten utifrån vad de kommer fram till.
Bara ett fåtal av de tolv har hela sin tjänst förlagd i det mobila biblioteket. Resterande personer delar sin arbetstid mellan en stationär plats på kommunens bibliotek och att vara ute i fältet.
— Det är definitivt en tillgång att ha det så eftersom det vidgar personalens perspektiv och ger en än större helhet, säger Susan. Eftersom vi träffar flera målgrupper samtidigt måste biblioteksmedarbetarna ha en bred kompetens – man ska både kunna ha sagostund för en förskola och hjälpa en vuxen kund. Att flera målgrupper möts ser vi som ett mervärde för kunden men också för bibliotekarien som behöver ett bredare register för att kunna bemöta alla. Vårt mål är att alltid ha tid med kunden.
Kungsbackas mobila verksamhet består av tre delar: biblioteksbussen, ”Boken kommer” och biblioteksbilen. Tjänsterna som dessa tre erbjuder utgör tillsammans den fullservice biblioteket står för. Det innebär att man ska kunna få hemleverans av böcker om man till exempel är gammal eller sjuk, att alla ska få tillgång till informationssökning och samhällsinformation, samt tillgång till digital hjälp oavsett var man bor:
— Vi samarbetar med flera aktörer, säger Susan. Det kan vara allt från att vi under valet hade biblioteksbussen som vallokal till att vi har en plats i biblioteksbilen där någon åker med och träffar folk och svarar på olika frågor som rör samhället, säger Susan. Med ”Boken kommer” åker vi hem till människor som av olika anledningar inte kan ta sig till bibliotek eller bokbuss. Innan vi kommer har de haft en dialog med sin bibliotekarie om vad de vill ha eller behöver och så åker vi dit på en avtalad tid.
Till andra bibliotek som vill utveckla sin mobila service skulle Susan ge rådet att ta sig tid att tänka efter. Hon tror det vanligaste är att man fastnar i ett arbetssätt och bara kör på istället för att förändra perspektiven och titta på sitt arbete från en ny synvinkel för att hitta nya lösningar:
— Tänk helhet och tänk utifrån kunden, säger Susan. Ser man ett behov – fyll det. Det gäller att ändra om planerna efter kunden.
Juryns motivering:
”Årets vinnare är ett tydligt exempel på vad kontinuitet betyder i utvecklingen av en framgångsrik mobil biblioteksverksamhet. Med stort tålamod, genomtänkta lösningar, långsiktiga och tydliga prioriteringar samt hög ambitionsnivå har verksamheten över decennier ständigt utvecklats. Denna långsiktighet har givit den mobila verksamheten möjlighet att utveckla sina samarbeten med andra aktörer och bygga upp en hög kompetens inom personalen. Därigenom har verksamheten kunnat ta en allt större plats i samhället, både som en väsentlig del av bibliotekssystemet i kommunen och som viktig samhällsinstitution. För att en mobil verksamhet över tid skall fortsätta vara relevant för många krävs en medveten utveckling av arbetet mot olika specifika målgrupper men även den för mobil verksamhet så grundläggande flexibiliteten för att fortsatt finna nya målgrupper, vägar och lösningar. Allt detta har årets pristagare! Därför har juryn beslutat att tilldela utmärkelsen Årets mobila bibliotek 2018 till Kungsbackas mobila bibliotek.”
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!