Efter tre fjärdedelar av 2018 så har försäljningen av pappersböcker ökat 2,5 procent i USA. Delvis tack vare president Trump och alla böcker som granskar honom.
Det är Publishers Weekly som rapporterar om försäljningsstatistik för de tre första kvartalen (januari-september) i USA, enligt NPD Bookscan. Totalt ökar antalet sålda pappersböcker med 2,5 procent. Eller i klartext: från 465 till 476 miljoner exemplar.
Det största segmentet, adult nonfiction (fackböcker), ökade med 5,7 procent där flera storsäljare är kopplade till president Donald Trump. Här hittar vi Michael Wolffs Fire and Fury som är den enda pappersboken som sålt över en miljon exemplar i år och Bob Woodwards Fear som sålt 760 000 exemplar på bara några veckor.
Däremot minskar försäljningen av skönlitterära titlar för vuxna med 4,3 procent jämfört med samma period förra året. Faktum är att även den mest sålda skönlitterära titeln har presidentkoppling – The President is Missing av James Patterson och Bill Clinton har sålt 618 000 exemplar.
Även bland böcker för unga vuxna minskar skönlitteraturen (-4,6 procent) samtidigt som nonfiction växer (+9,6 procent).
Barnböcker däremot visar tillväxt både på fiction (+1,6 procent) och nonfiction (+6,7 procent). När man studerar formaten så är det hårdpärm som växer mest medan audio tappar. Här handlar det då om fysiska ljudböcker på CD där antalet sålda exemplar sjönk från 2,3 miljoner till 1,7 miljoner, minus 26,6 procent.
Så vilka slutsatser kan man dra förutom att CD är dödsdömd och frågan är närmast hur länge det dröjer innan den marknaden är helt borta? Ja, man skulle kunna utläsa att skönlitterära böcker är på väg att digitaliseras. Förhoppningsvis.