Storytel överträffade intäktsprognosen för tredje kvartalet 2018 och följer efter konkurrenterna med familjeabonnemang. Sverige står nu ”bara” för 49 procent av Storytels intäkter men passerar nu en halv miljard räknat på rullande tolv månader.
– Efter ett EU-beslut i veckan förväntar vi oss en sänkt moms på tjänsten från 25% till 6% vilket skapar rätt förutsättningar för ett mer attraktivt erbjudande till kunderna. Vi kommer även lansera en familjelösning innan årsskiftet med en upplevelse för hela familjen, säger VD Jonas Tellander i ett pressmeddelande.
Hittills har både Nextory och Bookbeat lanserat olika varianter på familjeabonnemang. Hos Storytel har det varit något mer otydligt och ett barn har kunnat lyssna på en barnbok samtidigt som en vuxen lyssnar på en annan bok. Det förekommer dock en hel del kritik mot att Storytel inte har hårdare spärrar för samtidiga användare och vissa förlag menar att en anledning till att lyssnandet är så högt i tjänsten är att flera personer delar på samma konto. Det är troligt att Storytel nu kommer att bli ännu hårdare i att begränsa samtidig lyssning via nya uppdateringar av appen – och därmed precis som sina konkurrenter styra kunderna till att betala mer om hela familjen vill ha tillgång till obegränsat med ljudböcker och eböcker.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Storytel hade 720 900 betalande abonnenter i genomsnitt under tredje kvartalet 2018 vilket är en ökning med närmare 100 000 kunder jämfört med andra kvartalet 2018. Antalet betalande abonnenter för tredje kvartalet 2018 är något lägre än den prognos om 725 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats. Streamingintäkterna för tredje kvartalet 2018 överträffades dock och uppgick till cirka 280 MSEK, jämfört med 275,5 MSEK som prognostiserats och motsvarande 42,3% årlig intäktstillväxt. Ökningen är driven av en högre ARPU (Average Revenue Per User eller Genomsnittlig intäkt per användare) och valutakurseffekter, skriver Storytel.
Genomsnittligt antal abonnenter under tredje kvartalet 2018 i Sverige uppgick till 336 200 abonnenter, motsvarande 2 800 abonnenter under prognos men ändå en kraftig ökning (+21 500 abonnenter) jämfört med andra kvartalet 2018. I Sverige överträffades intäktsprognosen med 1 MSEK och streamingintäkterna uppgick till cirka 136 MSEK under tredje kvartalet 2018. Storytel Sverige omsätter nu över en halv miljard kronor, rullande tolv månader.
Utlandet allt viktigare för Storytels tillväxt
Genomsnittligt antal abonnenter i utlandet under tredje kvartalet 2018 uppgick till 384 700 abonnenter, något lägre än den prognos som tidigare kommunicerats, men en ökning med cirka 78 200 betalande abonnenter jämfört med andra kvartalet 2018. I utlandet uppgick streamingintäkterna till cirka 144 MSEK under tredje kvartalet 2018, 3,5 MSEK högre än prognos. Förklaringen till denna ökning är valutakurseffekter samt en högre ARPU drivet av en stark sommar i högt prissatta länder.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det är tydligt att vår internationella expansion är framgångsrik och blir en viktigare del av vår tillväxtresa. Ett av våra mål för i år var att öka våra internationella intäkter till 50%. Vi nådde målet redan under tredje kvartalet och utlandet står nu för drygt 51% av totala streamingintäkter, jämfört med 43% för ett år sedan, säger VD Jonas Tellander.
Det ser alltså ut som om Storytel kommer att nå sitt mål på 800 000 betalande kunder 2018, en tillväxt som i allt högre grad kommer utanför Sverige. Den riktigt spännande frågan för den svenska bokbranschen är dock hur många betalande kunder alla streamingtjänster har tillsammans. Har vi redan passerat 500 000 streamingkunder när man räknar samman Bookbeat, Nextory, Storytel och Bokus Play? Och hur länge dröjer det innan tjänsterna tillsammans omsätter över en miljard? Samt givetvis vad det innebär för bokförsäljningen i andra format …