Anna-Lena Olsson har rekryterats till rollen som CIO för Akademibokhandeln och Bokus. Hon menar att det fortfarande finns mycket att göra i bokbranschens digitalisering.
– Jag ser en bransch med stor potential som var tidigt ute med ehandel och att sälja på nätet men där man aldrig får luta sig tillbaka för utvecklingen kräver hela tiden nya lösningar. Både Akademibokhandeln och Bokus är fina och traditionella varumärken som jag ser fram emot att jobba med och hitta vägar framåt för att låta affären utvecklas, säger Anna-Lena Olsson som närmast kommer från en roll som grundare och affärsområdesansvarig för innovationsbyrån Ignation Sweden.
Anna-Lena har bred erfarenhet inom IT-sektorn och en stark teknisk expertis inom framväxande nya teknologier och digital transformation, samt dess inverkan på extern kundupplevelse, interna processer och skapandet av nya affärsmodeller. Hon har de senaste 10 åren haft ledande befattningar inom Sogeti och Capgemini och även ansvarat för utvecklingsteam och haft mer säljorienterade roller. Dessa samlade erfarenheter har hon delat med sig av som talare på bland annat Webbdagarna 2018, Customer Loyalty Conference och SAST 2016.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Jag har jobbat i ledande befattningar men även varit ute bland kunder och hjälpt dem med digitalisering och innovationsprojekt, säger Anna-Lena.
Frågan är om den svenska bokbranschen bromsats av en rädsla att kannibalisera på den lönsamma printmarknaden, varken Bokus eller Adlibris har exempelvis satsat lika hårt på eböcker som Amazon och ljudboksboomen skapades av Storytel – inte de traditionella bokhandlarna eller nätbokhandlarna.
– Jag tror inte främst det handlar om rädsla för kannibalisering. Alla branscher kämpar idag med digitialisering, det gäller mycket att hitta sin plats. Och att hitta den mest lönsamma vägen att gå, säger hon och tillägger:
– Jag ser inte någon konkurrens mellan pappersböcker och digitala format, det handlar mer om att kunna leverera utifrån kundens behov. Det blir ett mervärde för våra kunder att vi kan erbjuda böcker både i butik och på nätet eller för nedladdning och streaming.
Hon tror inte heller att den fysiska bokhandeln är död, däremot att det gäller att dra nytta av teknik och digitalisering även där.
– Det finns enormt mycket teknik för retail som kan ge en bättre upplevelse i butik. Det kommer alltid att finnas en lust och ett behov av att gå ut i butik, exempelvis när det gäller barnböcker.
Så vad läser du själv och vilket format?
– När det gäller skönlitteratur så blir det gärna lättsamma böcker som Jojo Moyes. Jag har tre barn så vi konsumerar en hel del barnböcker. Jag lyssnar en del på ljudböcker, men då främst självbiografier. Men skönlitteratur föredrar jag att läsa på papper, jag gillar att ”logga ut” den stunden. Även jag som är så digital annars, säger Anna-Lena.
Hon tillträder tjänsten som CIO samt blir del av Bokhandelsgruppens företagsledning i början av oktober. Hon ersätter IT-chefen Michael Holm som har slutat, men får samtidigt en lite annorlunda roll med mer fokus på digital utveckling.
– Jag är mycket nöjd med denna rekrytering och är övertygad om att Anna-Lena kommer att bidra positivt till vårt företag med ett starkt ledarskap, affärsutvecklingsfokus samt teknisk och digital kompetens, säger Maria Edsman, VD för Bokhandelsgruppen i Sverige AB i ett pressmeddelande.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!