Camilla Läckberg skäms inte för att säga att hon tjänar bra med pengar på sina böcker. Hennes bolag Camlac omsatte 41,3 Mkr 2017. Men det fanns författare som omsatte mer. Samtidigt är frågan: Ska vi skriva om det?
Det här skulle kunna vara en alldeles vanlig artikel om ”Så här mycket tjänar de svenska stjärnförfattarna” som du kan läsa i kvällspressen. Det var för övrigt där det började även denna gång, då Expressen skrev om ännu ett ekonomiskt succéår för Camilla Läckberg vars bolag Camlac AB omsatte 41,3 Mkr och levererade en vinst på 18,2 Mkr, enligt Expressen. Tittar man på allabolag.se så är siffran istället 14,3 Mkr. En riktigt bra vinstmarginal för de flesta företag – men för en författare borde den egentligen vara ännu högre.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Hur som helst plockade hon ut en utdelning på 18,3 Mkr (som hon sedan ska skatta för) utöver lön från bolaget.
Det enkla är förstås att kolla upp ett antal kända författares bolag och plocka fram deras omsättning och vinst och så gör man en tabell över ”Så här mycket tjänar Sveriges bästsäljande författare”. De flesta läsare har ändå inte koll på skillnaden mellan omsättning, resultat och andra företagsekonomiska termer och vad det är i förhållande till lön. Alltså vad författaren faktiskt tjänar. Vilket är en anledning till att du ibland kan läsa tidningsartiklar där det står att en författare tjänat 25 Mkr när det i själva verket var omsättningen på dennes bolag som avsågs. En helt annan siffra.
I stort sett alla författare har idag ett bolag. Men väldigt många författare har också annan verksamhet i sitt bolag, exempelvis föredrag eller konsultuppdrag. I vissa fall helt andra verksamheter för att man valt att lägga sitt författarskap i familjeföretaget någon gång.
Missvisande lönelistor och skillnad mellan lön och resultat
Själv är jag inte så förtjust i de här listorna över vilken lön folk har. Eller, jag är precis som alla andra extremt nyfiken på att veta vad mina kollegor, konkurrenter, kändisar och folk man känner lite grann faktiskt tjänar.
Men samtidigt vet jag hur missvisande de där listorna kan vara. Den som är anställd kan råka få ”dubbel lön” ett år om man byter jobb och får ut 1,5 semestermånadslön extra. På samma sätt så kan omsättningen i en författares bolag vara missvisande när man tittar på enskilda år. Kanske fick hen flera förskott för utlandsförsäljning av en bok vilket gör att intäkten skjuter i höjden ett år för att sedan droppa till en helt annan nivå.
För dig som inte drivit aktiebolag kan man förenklat säga att om du vill ta ut en månadslön före skatt på exempelvis 50 tkr ur ditt författarbolag så kostar det ditt bolag ca 72 tkr/mån. Det är bara en av kostnaderna för ditt bolag. Den vinst som bolaget sedan gör (efter att ha betalat författarens lön och kostnader för bokföring, resor, kontor, mobiltelefon, dator och vad man nu kan tänkas ha för kostnader i ett författarbolag) beskattas med 22 procent. Därefter skapas ett utrymme för utdelning till ägaren (författaren). Denna utdelning betalar författaren i sin tur skatt på. Den skattesatsen är mellan 20 och 57 procent av skäl som jag inte ens tänker gå in på i den här artikeln, det kan bli en egen bok. Googla 3:12-reglerna för att förstå varför utdelning från ett bolag som du startat och äger ska vara högre än om du köpt aktier i det på börsen.
Fredrik Backmans ekonomiska succé
Camilla Läckberg tjänade förresten inte mest, eller hennes bolag hade inte högst omsättning 2017. Vi hittar Fredrik Backman vars bolag Vecka 16 AB omsatte hela 47,4 Mkr 2017. Och gjorde en vinst på 37,4 Mkr efter finansnetto. Han nöjde sig med en utdelning på 3 Mkr och har istället byggt upp ett eget kapital på 57 Mkr i sitt bolag.
De är ekonomiskt oberoende och kan i princip bestämma själva vilka böcker de vill skriva. Samtidigt som läsarna förväntar sig och nästan kräver att de ska fortsätta på den inslagna vägen.
Nyfiken på fler författare och deras bolag? Tja, Jens Lapidus bolag omsatte 5,6 Mkr vilket var sämre än de 7,3 Mkr han drog in året före. Mari Jungstedt landade på samma nivå som Lapidus i sitt bolag och Stefan Ahnhem 4,9 Mkr. En av de hetaste författarna förra året var Malin Persson Giolito. Hennes verksamhetsår har dock precis avslutats (31 juli) så det senaste bokslutet där är ett år gammalt (2016-07) och då drog hon ”bara” in 1,3 Mkr.
Det är ju ofta en eftersläpning på författarnas intäkter. Royalty utbetalas ofta från förlaget året efter att försäljning genererat intäkter. En författare som inte släpper en ny bok varje år ser en tydlig dipp samtidigt som en författare som varit aktiv i många år kan ha en backlist som genererar stora intäkter även om det inte kommit nya böcker på flera år.
Astrid Lindgren säljer fortfarande otroligt bra
Astrid Lindgren AB (fd Saltkråkan AB som äger och förvaltar de rättigheter som är associerade med Astrid Lindgren och hennes författarskap) exempelvis omsatte 55,5 Mkr 2017. Det var femte året i rad som omsättningen låg över 50 Mkr i det bolaget.
David Lagercrantz bolag omsatte 25,7 Mkr 2016 (inget aktuellt bokslut för 2017 registrerat ännu) vilket säkerligen var en hel del intäkter från 2015 års släpp av Millennium 4.
Författarparet bakom pseudonymen Lars Kepler, Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril, har mängder av olika bolag vilket gör det ännu svårare att bedöma hur mycket de egentligen dragit in på sina författarskap. Men ett av dem verkar ha omsatt 14,8 Mkr.
Achilleus Art o Media som är Jan Guillous bolag verkar ha en extremt stabil omsättning år från år. De senaste fem åren ligger den på 12-13 Mkr och har nu ett eget kapital på 49 Mkr. Dessutom är han delägare i Piratförlaget.
Sofie Sarenbrants bolag gjorde ett rejält lyft 2017 till en omsättning på 4,7 Mkr, men så tog hon sig också in på topp 20-listan över de mest sålda skönlitterära böckerna i Sverige under 2017. Å andra sidan lär det mesta av den royaltyn synas på omsättningen för 2018.
Även om många författare, framför allt dem som säljer väldigt mycket böcker och därmed drar in väldigt mycket pengar på några få år, väljer att registrera aktiebolag. Men för många nystartade och för all del även mångåriga författare med mer normala inkomster funkar det med enskild firma. Där kan man inte se omsättningssiffror och resultat lika exakt. Horace Engdahl (känd från Svenska Akademien) har enskild firma exempelvis och omsatte ”i intervallet 300-499 tkr”, enligt allabolag.se.
Då har vi alltså ändå frossat i en massa siffror och mest redovisat omsättningen. Varför inte resultat och utdelning och …? Ja, dels kan författaren med hjälp av sina rådgivare ofta styra vilken vinst som ska redovisas eller flyttas till senare år för att utjämna de där dalarna mellan år utan böcker och år med utlandsförsäljningar.
Trots att man egentligen inte kan dra så många slutsatser annat än att om du vill bli rik på ditt författarskap ska du skriva böcker som säljer. Därefter gäller det att placera pengarna väl.
Samtidigt ska man komma ihåg att det bara är något hundratal personer som kan leva på intäkterna från sitt författarskap – om man med det avser sålda böcker och inte föreläsningar och andra sidouppdrag som i sig kan genereras av utgivna böcker. För att kunna leva på enbart bokförsäljning krävs det generellt mer än 20 000 sålda böcker per år. Varje år. En nivå som nästan bara topplisteförfattare når upp till.
Fotnot: Urvalet av författare utgick från topplistorna över de mest sålda skönlitterära böckerna och pocketböckerna under 2017. Plus några andra som dök upp top of mind. Vi valde bort vissa författare som ännu inte släppt bokslut för 2017.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.