Sveriges främsta fotbollsförlag, Offside, hade en plan för ett one shot bookazine – om Sverige vunnit VM-kvartsfinalen mot England. Men nu blev det ingen extrautgivning. Landslagets succé var inte tillräckligt stor.
– Vi gjorde inför kvartsfinalerna en ”attackplan” för ett one-shot magasin/bookazine med distribution främst i tidningskanaler – tanken var att komma ut några veckor efter vårt ”vanliga” nummer, det vill säga runt 20 augusti. Hade Sverige vunnit den matchen hade det blivit full satsning till och med finalen, med chefredaktör, fotograf med flera på plats, berättar Tobias Regnell, förlagschef på Offside Press som ger ut både böcker och tidningarna Filter, Offside och Skriva.
– Nu blev det inte så. Det blev en bra svensk VM-turnering, men inte ”bokepisk” – vilket väl också ”bevisas” av att kvällstidningarna inte gjort några ”efterbilagor”.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Vi skriver i en separat artikel om hur brittiska förlag tävlar om att hinna först ut med böcker om framgångarna i fotbolls-VM för England.
Den engelska fotbollsboksmarknaden är dock extremt mycket större än den svenska, även om man bortser från den större folkmängden. Även Danmark, Spanien och ytterligare några länder har traditionellt en livaktigare sportboksmarknad, menar Tobias.
– Enligt min mening har den svenska bokhandeln länge missat möjligheterna kring ambitiösare sporttitlar. Sport & fritid-hyllan är ju hopplös med sin blandning av bridgeböcker, idoltitlar för barn och ambitiösa sportbiografier, säger Tobias Regnell.
– Även om bokhandeln blivit lite bättre på senare år på att utnyttja draget kring de allra största händelserna.
Han spekulerar i om det är så att den fysiska bokhandeln nästan abdikerat vad gäller ”manliga” titlar, männen kanske knappt är i butikerna över huvud taget? Det är flera förlag som vittnar om att nätbokhandeln är rejält överrepresenterad vad gäller de fackböcker/biografier/reportageböcker som har i huvudsak manliga läsare.
Så åter till frågan om det här med att snabbt få ut en bok om den svenska VM-sommaren och skildra Granen och resten av fotbollslandslagets resa. Finns det ingen marknad för det i Sverige?
– Generellt har vi satsat på att ge ut fotbollsböcker inför mästerskapen snarare än efter. Erfarenheten från magasinet Offside är också att införnumren säljer rekordmycket, medan numren efter VM/EM är som ”vanliga” nummer, säger Tobias Regnell.
Fotbollstitlar från Offside Press som sålt väldigt bra inför tidigare mästerskap är Jesper Högströms Blågult (första upplagan 2008, släpptes i ny utgåva 2018) och Henrik Brandao Jönssons Gräset är alltid grönare i Brasilien (inför VM i Brasilien 2014). Men allra bäst har Klas Ingessons Det är bara lite cancer sålt: över 30 000 inbundet och mer än så i pocket.
– Det var en sportbiografi som nådde ut långt utanför sportpubliken, säger Tobias Regnell.
Några andra fotbollsböcker som lär ha sålt bra före och under årets VM är Världens industri av sportjournalisten Erik Niva och Allsvenskan enligt Lundh : makten, pengarna och tystnaden i svensk klubbfotboll av Olof Lundh som synts som tv-expert.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!