Läsplattan Storytel Reader ska främja läsandet av eböcker. Men konkurrenten BookBeat har inga planer på att följa efter och menar att Storytel ”försöker lösa ett kundproblem som det verkar att man mest själv hittat på”.
Nyheten att Storytel nu lanserar en egen läsplatta kopplad till sin tjänst överraskade många i den svenska bokbranschen. Kommer det att innebära att även de andra aktörerna skaffar sig egna läsplattor eller nöjer man sig med att utveckla sina appar?
– Det är väl klassiskt att man med storleken börjar spreta och på något sätt löpande behöver skapa nyheter för marknaden. Jag tror att man ska fokusera inom ett område och se till att man blir bäst i världen där. Vi fokuserar på att bli ledande på att leverera digitala berättelser, främst som ljud, i alla människors smartphones men på sikt andra tekniska lösningar som någon annan är bättre än oss på att skapa, säger Niclas Sandin, vd för streamingtjänsten BookBeat (som ägs av Bonniers).
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Han menar också att även om det är en stor teknisk utmaning att hålla en app uppdaterad på de båda mobilplattformarna iOS och Android så är en läsplatta knappast enklare.
– Genom det här agerandet går man in på en hårdvarumarknad som är en helt annan sak och som har mycket mer begränsad skalbarhet globalt sett till konkurrensen, säger Niclas Sandin.
– Tycker sedan uspen att nu kan människor äntligen börja läsa igen innan de lägger sig istället för att titta på serier helt verkar ha missat att både läsning digitalt och fysiskt, men på senare tid även lyssning på böcker, enligt vår statistik redan är en av de vanligaste sakerna folk gör innan de somnar. Jag önskar dem såklart lycka till när det är spännande med nya initiativ men BookBeat har ingen önskan att följa med Storytel in på den där planhalvan och försöka lösa ett kundproblem som det verkar att man mest själv hittat på, säger Niclas Sandin.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!