Amazon kommer att lanseras i Sverige i höst. Det uppger flera ehandelsprofiler för Di Digital. Böcker kommer dock inte att vara prioriterat tror de.
– Jag har hört många rykten om ett hemligt projekt i Stockholm och att man ska lansera något under våren. Jag gissar att det rör sig om en svenskspråkig sajt. Kanske ska Amazon lansera sajter på alla språk i EU? Jag tror man börjar med att använda lagerlokalerna i Tyskland. Sedan bygger man ut i de områden som tar fart, säger Pär Svärdson, som grundade Adlibris men numera driver nätapoteket Apotea, till Di Digital.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det är Di Digital som rapporterat om Amazons intåg på den svenska marknaden. Enligt flera källor pågår en rekryteringsprocess där Amazon söker folk med ehandelskompetens och även har annonserat efter personer med lagerkompetens.
Amazon har varit inne och nosat på den svenska marknaden tidigare och började förhandla med Förlagssystem och Stjärndistribution men insåg snart att inga förlag var intresserade av att erbjuda dem rabatter på 30 procent eller mer. Inte minst Bonniers position som ägare av Adlibris och (på den tiden) KF:s ägande av både Norstedts och Akademibokhandeln/Bokus innebar att Amazon inte kunde klampa in och skaffa sig samma grepp som i många andra länder.
Men nu har de alltså ögonen på Sverige igen. Och troligen främst när det gäller hemelektronik och vitvaror.
– Jag skulle tro att de fokuserar på att sälja sportartiklar, hemelektronik och vitvaror. Det är lätt att sourca från Tyskland och Storbritannien där Amazon redan har lager. Kommer man upp i volym öppnar man lager i Sverige inom 1-2 år. Jag tror inte de satsar så mycket på böcker, där verkar de svenska förlagen hålla emot, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital till Di Digital.
Han får medhåll av Jonas Tellander, vd för Storytel.
– Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år. Men man kanske planerar någonting. När man gick in i Holland började man ju erbjuda e-böcker via sin läsplatta Kindle till exempel, säger Jonas Tellander till Di Digital.
Men, man ska komma ihåg att många svenskar redan är kunder hos Amazon. Enligt Patrik Hedelin på Eequity handlas det redan från Amazon för 800 Mkr per år – utan en svensk sajt. Och det finns tusentals svenskar som äger en Kindle och redan nu laddar ner böcker till denna.
För förlagen blir den första frågan kanske: Är det dags att ladda upp svenska böcker på Amazon i större utsträckning? Dessutom är det sannolikt att Amazons Audible kommer att börja titta på att erbjuda svenska ljudböcker och tillsammans med Bokus lansering till våren skulle det innebära ännu tuffare konkurrens på ljudboksmarknaden. Vad gör Apple och Google på den fronten ifall Amazon flyttar fram sina positioner?
På sikt lär Amazon såklart även ge sig på att sälja pappersböcker. Framför allt när de bygger upp lager i Sverige eftersom Amazons lager byggs för att kunna hantera alla typer av varor.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!