Storytel fortsätter rulla ut sin tjänst i världen. Efter megamarknaden Indien kommer nu turen till mikromarknaden Island – hemlandet för en av grundarna. Ett land som har färre invånare än Storytel har abonnenter.
Idag släpper Storytel sin ljudbokstjänst på Island, vilket innebär att man nu finns tillgänglig på sammanlagt tio marknader. Den betydligt mindre kände Jon Hauksson, som tillsammans med Jonas Tellander grundade Storytel 2005, är entusiastisk över beslutet att gå in på den isländska marknaden, vilket dessutom innebär att man nu täcker in hela Norden.
– För mig som islänning är det lite av en milstolpe att kunna åka tillbaka och presentera Storytel. Det känns bra att kunna ge någonting tillbaka, någonting som jag är säker på att islänningarna kommer att ta till sig och ha glädje av i vardagen, säger Jon Hauksson i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Storytel Island kommer att erbjuda ljudböcker på två språk: isländska och engelska. Till att börja med består katalogen av ca 300 titlar på isländska och ca 30 000 böcker på engelska. Även eböcker kommer att finnas tillgängliga, om än i liten skala till att börja med, skriver bolaget.
– Island är den minsta marknad vi hittills lanserat Storytel på sett till invånarantalet. Vi hade sannolikt inte gjort satsningen om det inte var för Stefan Hjörleifssons starka engagemang. Spotify och Netflix har blivit väldigt framgångsrika på Island, vilket visar att vår abonnemangsmodell fungerar. Boken har därtill en väldigt central plats i islänningarnas liv, vilket gör Storytel till en självklar aktör på ön, säger Jonas Tellander, VD för Storytel.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Island lär med sina 338 349 invånare (NE, 2017) inte bli en jätteaffär för Storytel. Faktum är att bolaget inom kort kommer att ha fler streamingkunder enbart i Sverige, för en månad sedan passerades 300 000 betalande kunder på den svenska marknaden.
I jämförelse med sin senaste lansering, Storytel Indien, så är Island en lilliputt-lansering. Å andra sidan innebär det att risken för konkurrens blir betydligt mindre än i Sverige där Storytel snart utmanas av en fjärde aktör – Bokus.