Dagens stora nyhet: i vår lanserar Akademibokhandeln via dotterbolaget Bokus en ny tjänst för strömmade ljudböcker.
På onsdagsmorgonen släpptes nyheten som kommer att skaka om den svenska bokbranschen: ytterligare en tjänst ska konkurrera om streamingkunderna i Sverige.
Akademibokhandeln dominerar marknaden för fysiska böcker via sitt butiksnät som kompletterats med egen e-handel, men framför allt via dotterbolaget Bokus som vuxit de senaste åren. Bokus är den digitala bokspecialisten med böcker i alla format och har sedan flera år erbjudit ljud- och e-böcker till försäljning styckevis. I vår lanserar Bokus en ny tjänst för strömmade ljudböcker.
– Digitala kanaler och format växer på bokmarknaden och abonnerade streamingtjänster stod för drygt tio procent av marknaden första halvåret. För oss är det självklart att vi ska finnas på denna marknad. Vi är väl lämpade att leverera goda berättelser i alla format och alla kanaler. Eftersom vi är så stora och har många kunder ser vi ett värde i ett flexibelt erbjudande, dels för kunder som lyssnar mycket, men också för strökunder, säger Maria Hamrefors, VD Akademibokhandelsgruppen, i ett pressmeddelande.
Den nya abonnemangstjänsten blir med ett stort utbud av böcker, aktuella boktips och rekommendationer ett nytt attraktivt alternativ för alla bokentusiaster och en förstärkning av Bokus kunderbjudande.
– Bokus har arbetat med e-handel i över 20 år och har lång erfarenhet av att möta kunderna digitalt. Vi kommer i vår lansera den nya strömmade ljudbokstjänsten genom Bokus och kan därför dra nytta av vårt starka och välkända varumärke, vår stora kundbas och all trafik till vår webbplats, säger Maria Hamrefors.
Akademibokhandeln och Bokus är Sveriges ledande bokhandelsaktörer. Varje år handlar cirka 4 miljoner kunder i butikerna och kundklubben Akademibokhandelns Vänner har fler än 1,7 miljoner medlemmar. Akademibokhandeln och Bokus förvärvades i juli 2017 av industrigruppen Volati.