När Mats och Susan Billmark lanserade sin bästsäljande bok Lär dig leva 2015 var Facebook den främsta plattformen. Redan under 2017 märkte de att det blev svårare att nå följare med inlägg.
– Vad det gäller Facebooks förändringar att strypa flödet från offentliga sidor så märktes det tydligt redan förra året, säger Mats Billmark på Inre Hälsa Förlag.
Tillsammans med Susan Billmark skrev han boken Lär dig leva som var den mest sålda fackboken i Sverige 2015 och även året efter sålde så mycket att den nådde 16:e plats på årstopplistan 2016.
En av hemligheterna bakom lanseringen var ett flitigt användande av Facebook och en väldigt aktiv kontakt med läsarna där redan innan boken var utgiven. När sedan boken blev en storsäljare så ökade antalet följare, samtidigt som författarna även investerade i att nå fler via Facebook.
– Vi har idag drygt 66 000 följare/gillare på våra sidor, och det har kostat oss väldigt stora annonspengar att få ihop. Självklart handlar Facebooks nya regler om att de vill tjäna mer pengar. I fortsättningen räknar vi med att endast nå 5–8 procent av våra följare utan kostnad, vill vi nå fler får vi vara beredda att betala, säger Mats.
– Det är en oerhört stor skillnad mot när vi lanserade vår succébok Lär dig leva på sociala medier under 2015.
Facebooks förändringar innebär att den organiska räckvidden minskar för inlägg från sidor du gillar. Istället ska inlägg från vänner och familj prioriteras och det blir därför än viktigare att inlägg delas och kommenteras.
– För oss innebär det att vi i framtiden får vara ännu smartare både vad det gäller annonsens innehåll och under vilka perioder på året vi lägger våra kampanjer, annars blir det alldeles för dyrt, säger Mats Billmark.