Storytel redovisar fortsatt tillväxt under 2017. De totala streamingintäkterna är nu 730 Mkr, varav Sverige står för 429 Mkr. Totalt ökade de med 48 procent.
Storytel hade, i enlighet med prognos, 533 400 betalande abonnenter i genomsnitt under kv4 2017, en ökning med 48 procent jämfört med kv4 2016. Totala streamingintäkter under 2017 uppgick till närmare 730 Mkr, även det en ökning med cirka 48 procent jämfört med helåret 2016, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– 2017 blev ännu ett kanonår för Storytel med fortsatt hög tillväxttakt och nästan 200 000 fler abonnenter än i fjol. I Sverige är idag var tredje skönlitterär bok som säljs en ljudbok från Storytel, vilket nu förändrar bokbranschen i grunden. Med tiden ska vi förändra läsandet på alla våra marknader. Storytels resa har precis börjat, säger VD Jonas Tellander.
Under kvartalet okt-dec 2017 hade Storytel i Sverige i genomsnitt 292 700 abonnenter, vilket var en ökning med hela 61 900 abonnenter (+27 procent) jämfört med samma kvartal året före. I Sverige uppgick streamingintäkterna till cirka 118 Mkr kv4 2017 och 429 Mkr för helåret 2017, jämfört med 324 Mkr för 2016 (+32 procent).
På den svenska marknaden är alltså Storytel en ännu större maktfaktor än för ett år sedan. Nu vet vi inte hur mycket BookBeat respektive Nextory omsätter men det adderar ytterligare tiotals miljoner till den totala streamingmarknaden. Frågan är om streamingförsäljningen passerat 500 Mkr under det gångna året?
Numera är det dock i utlandet som den största tillväxten för Storytel förväntas ske framöver med alla de nya marknader som man lanserat eller är på väg att lansera på.
Utanför Sverige var antalet abonnenter under fjärde kvartalet 2017 i genomsnitt 240 700 abonnenter, en ökning med 111 300 abonnenter från kv4 2016 (+86 procent). I utlandet uppgick streamingintäkterna till cirka 91 Mkr i kv4 2017 och 300 Mkr för helåret 2017, jämfört med 170 Mkr för 2016 (+76 procent). De utländska marknaderna stod i okt-dec 2017 för cirka 44 procent av streamingintäkterna, jämfört med cirka 38 procent i kv4 2016.
– Vi lägger stort fokus på expansion, både inom och utom Europa, vilket kan ses i att vi under kvartalet lanserat Storytel både i Spanien och Indien. De båda länderna är fortfarande i startgroparna men vi ser att de relativt nyligen lanserade länderna Finland och Polen utgör en större andel av total tillväxt jämfört med tidigare kvartal. Även Holland har gått väldigt starkt under det fjärde kvartalet, säger VD Jonas Tellander i pressmeddelandet.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!