Till hösten släpps ett nytt rollspel på Eloso Förlag och grundaren Björn Flintberg hoppas att spelet ska få barn och ungdomar att tänka till.
Björn har jobbat med flera olika saker under åren som gått, men det var inte förrän han följde sin dröm och började uppmuntra sin kreativa sida som allting föll på plats. Han startade då Eloso Förlag, som arbetar med både spel och böcker. Två saker som han verkligen brinner för.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Jag tycker inte att gränsen måste vara så tydlig mellan en bok du läser, en bok du lyssnar på och en berättelse som du kan interagera med, säger Björn. I centrum står alltid en berättelse med ett budskap, men sedan tar vi som individer den till oss på olika sätt.
Särskilt intresserad är Björn av rollspel, som har den unika egenskapen att det egentligen både är en berättelse och en upplevelse, som växer fram genom ett samspel. Det är i grund och botten en saga med regler, med aktivt deltagande.
– Och det bästa är att du inte vet hur det slutar, säger Björn. Du har olika karaktärer med egenskaper, drivkrafter och mål. Du har din story. När de två möts sker saker som varken spelarna eller spelledaren har förutsett. Det ger en oerhört nervkittlande känsla och spänning i utövandet.
Björn själv spelade mycket rollspel som yngre. Det första var solospelböckerna Ensamma Vargen av Joe Dever, men självklart har han också spelat Drakar och demoner och de andra klassikerna i genren. Intresset har följt honom upp i åldern och för bara några månader sedan fastnade han för en bok som han genast insåg skulle kunna vara grunden för ett lysande rollspel. Den boken var Handbok för superhjältar.
Upprinnelsen var att han blev kontaktad av en av sina andra författare som i sin yrkesroll skulle intervjua upphovsmännen till just Handbok för superhjältar. Därefter tog han och de två författarna ett beslut tillsammans. Elias Våhlund och Agnes Våhlund var både drivande och intresserade av samarbetet.
– Superhjältar har i alla tider varit förebilder för pojkar och flickor, säger Björn. Vi har hela omfånget med Bamse i ena änden och Spindelmannen den i andra. Det som gör Handbok för superhjältar och historien om Lisa som blir Röda Masken till en personligt engagerande berättelse är att den handlar om mobbning. Och den handlar om hur man tacklar det med värdighet, genom att bli en bättre människa.
Ämnet är så klart brännande aktuellt, som alltid. Mobbning drabbar tiotusentals barn i Sverige varje dag, och orsakerna varierar. Någon är för tjock, för smal, för smart, för konstigt klädd … Allt sådant sätter livslånga spår som påverkar individen för resten av livet. Björn fortsätter berätta:
– I mitt fall började mobbningen i första klass och fortsatte hela grundskolan. Det fick sin kulmen under högstadiet och sedan valde jag bort skolorna jag egentligen velat gå på för att slippa möta de här personerna på gymnasiet.
Nu gick det bra för Björn ändå och han försöker använda erfarenheterna till något vettigt. Till att bli en bättre människa. Och en av de saker han lärt sig är att känna igen andra som har mobbats, beteendena man bär med sig. Många stannar kvar i den mobbades situation hela livet ut, i ett tillstånd där de inte vågar ta plats eller vågar drömma. De är fortfarande rädda för att något ska bli fel.
– Det fanns tusen bra anledningar till att ge ut det här spelet, säger Björn. Jag tror det kan göra nytta i olika åldrar. Själva handlingen går ut på att du och dina vänner axlar rollen som superhjältar och löser olika utmaningar tillsammans med en berättare som skapar historien. Ju starkare ni blir, desto svårare blir uppdragen.
Och det är verkligen ett spel som man kan spela som vuxen också, tillsammans med sina barn. Är barnen ensamma i spelet kan det vara bra att ha ett äldre syskon eller en förälder som hjälper till med reglerna i början, men sedan ska det gå smidigt.
Målgruppen är alla och hela världen. Förlaget satsar på en internationell lansering och har redan processer igång för att kunna göra detta. Särskilt eftersom marknaden utomlands är mycket större än i lilla Sverige.
– Men bortsett från det, så vill jag åter igen betona hur viktigt det här känns för mig, säger Björn. I ett sådant här spel får barnen själva fatta besluten. I boken ställs Röda Masken inför flera svåra val som läsaren kan ta del av och identifiera sig med, men i spelet får barnen själva göra de valen. De löser problemen inom ramen för spelet.
Förhoppningen är att det färgar av sig på verkliga livet och att barnen kommer att känna igen liknande situationer när de snubblar över dem. Kanske kan de då tackla problemen på ett lite annat sätt eller reflektera över dem mer öppet.
Kanske viktigast av allt: De får lära sig att man inte måste lösa problem ensam, utan kan göra det tillsammans med andra, och att det oftast blir bättre då.
Med stora krafter kommer stort ansvar, var det väl någon som sa?
Spelet släpps under hösten 2018 av Eloso Förlag och release föregås av en kampanj på Kickstarter.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!