Podcastplattformen Acast börjar med annonsfinansierade ljudböcker och två titlar från Mondial är först ut: Att ta ett liv och Män visar kuken för mig.
Mondial förlag blir först ut när podcastplattformen Acast börjar ge ut ljudböcker finansierade av annonser. Det rör sig om Stefan Lisinskis Att ta ett liv om fallet Kaj Linna och Caroline Hainers Män visar kuken för mig som båda släpps idag den 24 oktober 2017. Under hösten ska alla Mondials kommande titlar släppas på Acast.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det här är mig veterligen första gången någon experimenterar med annonsfinansierade ljudböcker i Sverige. Vi ser det som ett komplement till de andra strömmade ljudboktjänsterna och hoppas nå många nya lyssnare via Acast, säger Simon Brouwers, förläggare på Mondial, i ett pressmeddelande.
I ljudboksversionen av Män visar kuken för mig på Acast kommer varje kapitel att efterföljas av en bokcirkel i podcastformat där olika personer (bland annat Jenny Strömstedt, Alexander Bard och Nina Åkestam) kommer att samtala om kapitlet.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
– Det är alltid kul att vara först, och lite extra kul att jag kommer få höra några av de smartaste människorna jag känner till prata modern manlighet och dickpics, säger Simon Brouwers.
Att Att ta ett liv är den andra av de första ljudböckerna på Acast är kanske inte så underligt – en bidragande orsak till att Kaj Linna släpptes fri efter 13 år i fängelse som oskyldigt dömd beror delvis på podcasten Spår, en Acast Original-produktion.
Viann Jalal, innehållschef på Acast säger i pressmeddelandet att Acast länge har tittat på hur de kan ta audio on demand till en ny nivå. Att erbjuda ljudböcker till lyssnarna är ett stort steg mot detta.
– Det är oerhört roligt att äntligen kunna visa att podcast kan vara så mycket mer än vad som funnits på marknaden fram till idag. Det känns spännande att laborera med formatet genom att förena ljudbok med podcast, säger Viann Jalal.