Storytel köpte upp Kontentan Förlag i februari 2017. Nu byter konceptet namn till Storytel Brief samtidigt som innehållet breddas.
Kontentan Förlag AB, som grundades av Thure Eneroth 1994, har ända sedan starten gett ut managementlitteratur i kortformat. Affärsidén har varit att sammanfatta böcker inom företagsledning, organisationsutveckling, marknadsföring och personlig utveckling på 8 sidor eller i ljudboksform på 40 minuter.
I februari 2017 förvärvade Storytel bolaget i en satsning på lättillgänglig facklitteratur i ett kortare format. Nu utvecklar man konceptet genom att låta Kontentan byta namn till Storytel Brief, ge varumärket ett bredare innehåll och en ny grafisk profil.
– Vi vill lyfta Kontentans kvalitativa innehåll så att det sticker ut mer, blir synligare och därigenom tillgängligt för fler användare, säger Jonas Tellander, vd för Storytel, i ett pressmeddelande. Man kan säga att Storytel Brief visualiserar Kontentan, och ger det en skarpare identitet, samtidigt som ett namnbyte öppnar upp för en breddning av innehållet, även om kärnan i utgivningen fortfarande består av managementlitteratur i kortformat.
– Med Storytels resurser kan vi utveckla idén med sammanfattad litteratur och nå ännu fler människor som vill utveckla sin kompetens eller bara söker kunskap inom en rad olika områden, säger Thure Eneroth, grundare och vd på Kontentan.