Under det egna varumärket Stora A släpper Akademibokhandeln prints med 13 olika motiv av formgivarna Lotta Kühlhorn, Maria Holmer Dahlgren och Mia Nilsson.
Många går till boklådan för att köpa böcker, medan andra går dit för att hitta gratulationskort, pennor, skrivböcker och annat kontorsmaterial. Nu kommer ytterligare en varugrupp dyka upp i Akademibokhandelns butiker: designprints signerade Lotta Kühlhorn, Maria Holmer Dahlgren och Mia Nilsson.
– Vi är väldigt stolta över vår satsning, säger Cecilia Oseroff, Kategorichef för Non-Books på Akademibokhandeln.
Prints är något nytt hos Akademibokhandeln, men det är en växande produkt på marknaden som Cecilia menar ligger helt rätt i tiden. Akademibokhandelns kunder har högt ställda krav på kvalitet och design, vilket man har tagit hänsyn till i framtagandet av kollektionen. Designen på de 13 printsen är på ett naturligt sätt kopplat till bokhandelskedjans verksamhet och böckernas värld, och de tre formgivarna bakom motiven har även arbetat som bokillustratörer.
Är detta då ett tecken på en minskad bokförsäljning? Varugruppen ”Non Books” (produkter som inte är böcker) står för ungefär 30 % av försäljningen enligt Cecilia Oseroff hos Akademibokhandeln:
– Andelen Bok kontra Non-Books har historiskt legat relativt statiskt, men vi har på senare tid utvecklat sortimentet efter en ny strategi. Nu erbjuder vi fler unika och mer attraktiva produkter, som ökar försäljningen i våra butiker.
Akademibokhandeln strävar efter enligt henne efter att erbjuda ”det bästa av två världar”, både bokförsäljning och försäljning av andra produkter.
Kollektionen av prints under varumärket Stora A kommer att finnas i butik från och med imorgon, den 7 september 2017. Det rör sig om 13 prints i två olika storlekar som kan köpas enskilt eller i grupper.