Försäljningsframgångarna för Kaninen som så gärna ville somna syns i Ehrlin Publishings första bokslut: 38 Mkr i omsättning och 22,6 Mkr i vinst. Nu letar de nya författare och ska etablera sig som ett mellanstort förlag.
– Att kunna bli ett mellanstort bolag med endast mig som anställd, sittandes hemma på köksbänken som jag gjorde då är rätt otroligt. Det är en stor omställning att börja fokusera på fler författares verk och det kommer fler titlar från mig, så detta är något vi får växa in i under hösten och hitta formerna för att kunna ge varje bok den uppmärksamhet den förtjänar och göra vårt bästa för att nå ut till de som behöver våra böcker, säger Carl-Johan Ehrlin, egenutgivaren som nu blivit förlagschef.
Det började med framgångssagan för egenutgivaren Carl-Johan Ehrlin som lyckades erövra inte bara Sverige (Kaninen som så gärna ville somna blev den mest sålda barnboken i Sverige 2015 och 14:e mest sålda 2016) utan hela världen. Den har alltså sålt över två miljoner exemplar idag.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Förlaget har lämnat in sitt första bokslut per siste december 2016. Det var ett förlängt räkenskapsår och omfattar 17 månader varför omsättningen inte är helt rättvisande (allabolag ger jämförelsetalet 26,8 Mkr för 12 månader). Men en omsättning på 38 Mkr och ett rörelseresultat på 22,6 Mkr (vinstmarginal 59,5 procent) är siffror som skulle göra alla förlagsägare runtom i Sverige avundsjuka. Speciellt när man tänker på att förlaget vid årsskiftet bara hade släppt tre titlar.
– Det är otroligt vad man kan uppnå med lite envishet och en övertygelse om att jag som enskild individ kan bidraga genom att skriva en bok som hjälper trötta småbarnsföräldrar världen över att få sina barn att somna. Undra då vad vi som förlag och bransch kan uppnå tillsammans, säger Carl-Johan.
Söker personal och nya författare
Faktum är att med denna omsättningsnivå kvalar Ehrlin Publishing in som ett mellanstort förlag. Organisationsmässigt är man också på väg mot det.
– Vi har redan vuxit och jag är inte själv längre, nu är vi ett team. Vi har en tjänst ute nu, som Marknadsansvarig, sen behöver vi säkerligen komplettera med ytterligare en eller två personer till inom kort. Vi behöver hitta formerna för att strukturera vår organisation på bästa sätt och bygga ett hållbart bokförlag som kommer finnas med på marknaden i många år framöver, säger Carl-Johan Ehrlin.
Nyligen meddelade förlaget också att de nu aktivt söker manus från andra författare än grundaren själv. Och han vet vad de letar efter:
– Vår nisch är böcker som på något sätt hjälper mänskligheten framåt. Böcker som fyller en lucka inom psykologi och personlig utveckling. Det kan röra sig om helt olika genrer, allt från barnböcker till ungdom- och vuxenlitteratur.
Utmaningen blir förstås att inte fastna för mycket i hur traditionella förlag jobbar – men samtidigt också lära av de förlag som varit med ett tag. Ehrlin Publishing har redan blivit medlemmar i Svenska Förläggareföreningen.
– Vi tänker stort och kommer nyttja vår erfarenhet av egenutgivning utomlands också, så de böcker vi tar in blir inte begränsade bara till Sverige. Vi kommer också anamma de arbetsmetoder vi tror varit framgången till mina sövande barnböcker i hopp om att kunna lyfta fram andra viktiga områden som våra böcker kan hjälpa till inom, säger Carl-Johan Ehrlin.
En annan fråga är förstås – har du som författare och egenutgivare kvar samma gnista i ditt skrivande och passion för egenutgivning?
– Ja, mer än någonsin, säger Carl-Johan Ehrlin.
Stora bilden: Carl-Johan Ehrlin. Foto: Jonas Nygren
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.