Genom att sälja 30 % av förlaget får ägaren Johanna Daehli medel att genomföra nödvändiga åtgärder för ökad lönsamhet. Sekwa växer från och med i år.
Tidigare i år pratade vi med Johanna Daehli, grundare och ägare till Sekwa, om förlagets resa från liten modig uppstickare med succéer som Igelkottens elegans till ett småförlag som kämpar för att gå runt, trots trogna läsare. Då avslöjade hon att förlaget kommer växa ganska mycket till hösten med en helt ny affärsplan, vilket vi nu kan berätta mer om.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
När vi nu talas vid igen har flyttlasset precis gått till nya lokaler i Gamla stan och Johanna erkänner att det är lite rörigt med alla flyttkartonger. Ännu återstår att få upp hyllor på väggarna och få ordning på inredningen, samtidigt som förlaget ska drivas som vanligt.
Ny ägare investerar fem miljoner
Johanna berättar att det har varit några tuffa år sedan hon köpte ut sin tidigare kompanjon Helén Enqvist från Sekwa. Under 2017 har hon tagit hjälp av en konsult från finansvärlden för att göra en genomlysning av bolaget och se vad som kan göras för att förbättra förlagets likviditet. Tillsammans lade man upp en femårsplan och i samband med det beslutade Johanna att ta in kapital i bolaget genom att sälja 30 % av aktierna. Fem miljoner kronor har den nya ägaren investerat i förlaget.
– Skulle vi orka vidare var det nödvändigt att ta in en ägare till, säger Johanna.
Det Sekwa har slitit med är välbekanta problem för många förlag: långa ledtider vilket leder till att man ständigt är ”baktung”, ojämnt fördelad utgivning över året, osäkerhet kring vilka titlar som kommer sälja och begränsat med resurser att lägga på sälj och marknadsföring. Det stod klart att det var på säljområdet som Sekwa framför allt behöver satsa, vilket har resulterat i att förlaget nu har anställt två nya heltider: en säljchef (Olivia Borg, som tidigare arbetat som marknadsansvarig två dagar i veckan) och en ny marknadschef.
– Det har varit ett slitsamt år för att få rätsida på allting. Genomlysningen har tagit lång tid och varit ett stort arbete, men nu har vi hittat en modell som vi känner oss hoppfulla med.
Femårsplanen som Sekwa har lagt upp är enligt Johanna ”väldigt modest”, och man kommer ta ett steg i taget för att växa. Målet är att öka utgivningen till ett 20-tal titlar om året och även bredda utgivningen. Redan nu har Sekwa börjat satsa på ljudböcker, vilket man inte har gjort tidigare.
– Vi går igenom vår backlist och ser vilka titlar som har störst potential att göra ljudbok av. Från och med i höst ger vi ut ljudböcker av alla våra nya titlar, berättar Johanna.
Bredare utgivning för ökad stabilitet
För tre år sedan startade Sekwa imprintet ETTA med profilen engelskspråkig litteratur, för att få bättre stabilitet i förlaget. Även om det har tagit tid att bygga upp ETTA och det är resurskrävande att etablera ett nytt varumärke, så tycker Johanna att imprintet har haft en positiv inverkan på bolaget.
– Nu kopplar folk ihop varumärkena och börjar lita på varumärket ETTA, precis som de litar på Sekwa. Vår kraft är att vi har en sådant förtroende bland kunderna och de är i stort sett alltid nöjda.
Imprintet ETTA har med andra ord varit en givande satsning. Med detta i ryggen har Sekwa planer på att starta ännu ett imprint där inriktningen kommer vara nordisk litteratur. När det kommer hända är ännu osagt, men när det väl sker så kommer det börja i liten skala. Det nordiska imprintet är ännu på idéstadiet, men har faktiskt redan ett namn: Norra.
Hur känns er storsatsning just nu?
– Jag tycker det känns jätteroligt men också väldigt läskigt. Det kommer bli tufft innan det vänder, att växa så här innebär mycket utgifter, men det kommer också leda till mer intäkter. Vi har inte satt några orimliga mål och det gör att jag är väldigt förhoppningsfull, säger Johanna Daehli.
2017 har hittills varit ett väldigt speciellt år för Sekwa. Dels har mycket fokus legat på emissionen och den nya affärsmodellen, och dels har förlagsredaktör Anna Toftgård varit föräldraledig vilket har lett till en minskad utgivning. Men från och med augusti kommer förlaget att nystarta med större personalstyrka i (förhoppningsvis) färdiga lokaler. I höst släpps 7–8 titlar och med dem så har Sekwa satt kurs mot en mer stabil tillvaro.
Foto: Ola Kjelby
LÄS ÄVEN: Kalla Kulor tar in nytt kapital och byter namn till Southside Stories
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!