Barnboksmässan i Bologna 3-6 april lockade många. Årets nästan 27 000 besökare var en ökning med 2 procent jämfört med 2016 och sett till bara utländska gäster var ökningen 15 procent.
Barnboksmässan i Bologna var i år välbesökt. Med 26,743 besökare blev det totala antalet personer som tog del av mässan 2 procent högre än föregående år. Av dem var 44 % utländska gäster – i exakta siffror 11 752 personer vilket motsvarar en ökning med 15 % jämfört med 2016. Utvecklingen ligger helt i linje med mässledningens önskan om besöksstatistikens tillväxt:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi arbetar hårt för att inkludera ännu fler länder, sa mässdirektör Elena Pasoli till Publishers Weekly. Hon pekade på att mässan hela året jobbar globalt genom turnén med sin årliga Illustratörsutställning i Asien och Global Kids Connect-konferensen i New York – något som nu verkar betala sig i fler besökare i Bologna.
Pasoli blev mässdirektör förra året och har sedan dess gjort en del förändringar i mässans struktur – bland annat har hon gett unga illustratörer och förläggare mer utrymme samt inrättat Illustrator’s Survival Corner där illustratörer på väg upp kan visa sin portfolio, få lyssna till seminarier med mera.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
– Vi fick också mycket positiv feedback på att vi belyser länken mellan kreativitet och teknologi vilket var ett av årets huvudämnen, sa Pasoli.
Till den delen av mässan kom ett antal förstagångsutställare och visade upp sina idéer och tekniska lösningar. Bland annat fanns Kinesiska datorutvecklarna Lenovo och Milanbaserade tillverkaren av anteckningsböcker Moleskine där.
Det stigande antalet utländska besökare påverkas av en rad faktorer. Bland annat handlar det om att länder som tidigare skurit ner på antalet utställare nu återvänder till mässan. Till dessa länder hör både Spanien, Grekland och Portugal som enligt PW hade betydligt många fler representanter på mässan i år. Dessutom menar Publishers Weekly att en gynnsam växelkurs mellan euron och andra valutor har påverkat tillströmningen positivt – särskilt gällande besökare från Amerika och Asien.