Utöver ett dussin stora Amazon-bokhandlare öppnar Amazon små pop up-butiker i rask takt. Om Adlibris följer i deras fotspår kanske en effekt blir att returrätten försvinner i Sverige.
Boktugg har tidigare skrivit om Amazons planer på fysiska butiker, först ryktena om att de skulle öppna hundratals och därefter öppnade de sin första butik och avslöjade att de skulle öppna fler – till och med Amazon Books på Manhattan.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Nu visar det sig att ryktena om att Amazon skulle öppna flera hundra butiker kanske inte var helt fel. Utöver bokhandlarna så har Amazon redan öppnat 29 tillfälliga småbutiker, pop up-butiker, runtom i USA. I september fanns det 21 stycken och redan då skrev Business Insider att antalet kunde komma att öka till mer än hundra butiker under 2017.
Dessa pop up-butiker placeras i olika köpcentra där det, precis som i Sverige, finns gott om outhyrda lokaler som därmed kan fås till fördelaktiga villkor på korta kontrakt. De små butikerna är bara 30-45 kvm stora med ett utbud av Amazons hårdvara – Kindle-läsplattor, Fire TV och Echo-högtalare samt diverse tillbehör.
Det intressanta i sammanhanget är alltså fokuseringen på Amazons egen hårdvara men där givetvis exponeringen av varumärket och marknadsföringen av deras digitala tjänster – däribland Kindle Unlimited – blir positiva mervärden. Enligt Business Insider är ett annat skäl att flera stora kedjorna som Wallmart slutade sälja Amazons hårdvara 2012.
Låga fraktkostnader och ett överutbud av tomma lokaler
När man tittar på bilderna från de amerikanska popup-butikerna förs tankarna direkt till hur de svenska mobiloperatörerna har utformat sina butiker.
Mike Shatzkin, VD och grundare till The Idea Logical Company, skriver i ett blogginlägg om Amazons satsning på fysiska butiker. Han konstaterar att Amazon har ett unikt läge att bygga en fysisk butikskedja samtidigt som deras konkurrenter har problem. Tack vare ett överutbud av lokaler är etableringskostnaderna låga. De har ett utbyggt distributionssystem och kan leverera varor till butikerna till lägre priser än någon annan. Och varje bok i deras butiker kan skickas till en kund – precis som om den legat på ett lager.
Så, vad betyder det här för Sverige egentligen?
Jag tänker att vi i Sverige har ett företag som är i nästan samma position som Amazon. Inte riktigt lika bra position, men tillräckligt bra. Vi har precis som i USA mängder av tomma butikslokaler, både i köpcentra och citylägen. I takt med att ehandeln vinner mark och giriga fastighetsägare har höjt priserna långt över vad efterfrågan motiverar så kommer allt fler ehandlare att öppna egna butiker. Extremt yteffektiva.
Adlibris har redan öppnat en butik i Stockholm. Jag är inte övertygad om att just den storleken och modellen är den ultimata för dem. Den är mer som en nagel i ögat på Akademibokhandeln tvärs över gatan.
Adlibris kan avskaffa returrätten
Nej, den verkliga möjligheten för Adlibris ligger i att öppna små butiker runtom i Sverige. Tänk Pocketshops storlek. Mycket pocket och topplistetitlar i fysiskt format. Genom att säga till förlagen “vi vill ha 25% rabatt – men då avsäger vi oss också returrätten på böckerna” skulle de ha goda möjligheter att ha billigaste böckerna i butik.
Akademibokhandeln har lagt en hel del fokus på att effektivisera sin lagerhantering sedan sammanslagningen. De har dessutom möjligheten att integrera ännu hårdare mot Adlibris största (enda?) konkurrent i Sverige: Bokus.
Om Adlibris börjar sänka priserna på alla titlar till samma nivå som dagligvaruhandelns lockpriser på bästsäljare – hur ska Akademibokhandeln svara på det? Ska man då verkligen fortsätta lägga energi på att hantera returer?
Returrätten på böcker är både genialisk och idiotisk.
När man tar på sig bokhandlarens glasögon är det helt logiskt och en livlina som man måste ha när centralinköpta böcker floppar fullständigt. Kedjan köper in 500 (eller fler) exemplar av en bok och det säljs en handfull. Butikerna sitter med 3-10 osålda exemplar och är maktlösa. Klart man måste kunna returnera dem till förlagets lager och få tillbaka pengarna så att man kan köpa nya fräscha böcker med större chans att lyckas. Det har ju ändå varit marknadsföring för förlagen och man vet ju att vissa kunder bara kommer in och tittar och sen går hem och beställer på nätet.
När man tar på sig förlagens glasögon är det helt ologiskt. Bokhandlarna köper in böcker och när de misslyckas med att göra sitt jobb och faktiskt exponera böckerna på ett vettigt sätt och hjälpa kunderna att upptäcka dessa mästerverk – då gör bokhandlarna det enkelt för sig och packar böckerna i kartonger, betalar frakt för andra gången och returnerar dem till lagret. Förlaget har då betalat distributören två gånger och varje exemplar som varit ute och vänt i bokhandeln har kostat förlaget 20-30 kr per exemplar. Plus de böcker som blivit så skadade att de inte kan säljas utan måste kasseras.
Alla bokhandlare bör förbereda sig på avskaffad returrätt
Så ser dagens situation ut. Men om Adlibris rullar ut sitt butikskoncept med minibutiker så skulle de förstås inte returnera. De skulle skicka osålda böcker till sitt eget lager och göra vad de kunde för att sälja dem där. Kanske efter att de först fått stå på en fyndhylla i den lilla butiken med “30 procent rabatt” i en eller ett par veckor.
Akademibokhandeln hade givetvis kunnat jobba på samma sätt i samarbete med Bokus.
Kvar blir då JB och Ugglan som kanske behöver tänka på ett annat sätt eftersom de inte har några egna lager eller nätbutiker med miljoner kunder. För dem återstår då att skrota den nuvarande rean och ersätta den med att faktiskt rea de böcker som inte sålt som nya. En äkta rea. Samtidigt som de behöver positionera sig ännu hårdare som oberoende lokala bokhandlare. Men sannolikt behöver de också bygga en gemensam ehandelskanal som bakom kulisserna ska kunna matcha Bokus och Adlibris.
Alla bokhandlare borde redan idag börja fundera över – hur skulle vi göra om det inte fanns returrätt på böcker?
Om ni inte avskaffar returrätten själva kanske en konkurrent hinner före. En konkurrent vars namn med största sannolikhet börjar på A.
Bilden: Adlibris Marknad är Adlibris hittills enda fysiska butik.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!