Magnus Carling och Diane Karlstrom (Dai Darell) har med Atlanten mellan sig tillsammans skapat John Romeo – huvudkaraktären i deras nya deckarserie. Med rika miljöbeskrivningar har de skrivit en filmiskt berättad historia med övernaturliga inslag.
Tillsammans med författaren och serieskaparen Diane Karlstrom (Dai Darell) har seriemanusförfattaren Magnus Carling skrivit Konstnären – den första delen i en serie deckare om kriminalkommissarie John Romeo. Konstnären släpptes i mars i år och de två följande böckerna ligger redan klara. Nästa bok släpps till hösten och den tredje efter årsskiftet. Diane är serieskapare och har medverkat i fler serietidningar bl a Fantomen, Starlet, Tom & Jerry, Min Häst och Goliat. Magnus har å sin sida skrivit seriemanus till Bamse och 91:an, men även till 113 Bom. Författarduons vänskap är långtgående och uppstod för ungefär 17 år sedan.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag och Diane har känt varandra sedan år 2000 och pratat skrivande och manus sen dess, berättar Magnus. Diane har skrivit böcker tillsammans med en tjej som heter Carola Haglund tidigare och gillar formatet att skriva som team. Vi kom på idén om John Romeo någon gång 2012-13 och plottade alla tre böckerna samtidigt eftersom de har en tydlig röd tråd.
John Romeo är böckernas hjälte. Han är en försupen kriminalkommissarie som dövar sin övernaturliga förmåga att höra ekon från känslor med alldeles för mycket alkohol. Tillsammans med en amerikan äger han en pub som har en central roll och fungerar lite som knutpunkt för berättelsens figurer. Och pubens bluesspelande husband har faktiskt en verkligt existerande förlaga.
– Bluesen är viktig för John, säger Magnus om huvudkaraktären. Han är en väldigt levande person och jag skulle lätt kunna ha honom som vän – man tycker om honom. Diane och jag tycker det är viktigare att prata om John än om oss själva och vi tänker att vi kommer kunna skriva mycket om honom.
Storyn är förlagd till Göteborg men ett Göteborg som är lite skitigare, lite mörkare och lite mer uppgivet än den riktiga staden.
Hur gör man en verklig plats som många kan relatera till fiktiv på ett trovärdigt sätt?
– Bra fråga. Det har varit mycket skriverier om vad som händer i Göteborg med mutor och skjutningar, säger Magnus. Samtidigt placerar staden sig högt vad det gäller gemytlighet och trevnad. Vi har tagit de existerande mörka delarna och låtit dem få ber ut sig. Med miljöbeskrivningar har vi skapat en stämning som påminner lite om Sin-city och försökt fånga den med en mental kamera.
Allting startade egentligen med idén om John och hans övernaturliga förmåga som inte alltid arbetar för honom utan på ett sätt begränsar hans liv.
– Jag och Diane chattade om vad det skulle innebära om våra sinnen kunde uppfatta mer, berättar Magnus. Men genom böckerna får Johns förmåga faktiskt en vetenskaplig förklaring.
Hjälten måste ha sin motståndare – en person som enligt Magnus inte bara får vara en av medlemmarna i ett kriminellt gäng utan måste bära på tillräckligt mycket ondska för att inte bli en medioker antagonist.
– Hjälten behöver riskera något, hotet jämfört med hjältens insats står i relation till varandra, säger Magnus. Vi har jobbat hårt med konstnären i det här fallet och boken handlar mycket om hur han fungerar och vad som ligger bakom hans agerande. Att göra det psykologiskt hemskt och trovärdigt är svårt. Men det är också viktigt att komma ihåg att detta är underhållning och ingen studie, utan en bra berättelse som är hyfsat lättsmält. Och jag kan ge en cliffhanger: Alla skurkar i alla böckerna hänger ihop. Det finns en tråd genom dem som har med skurken att göra.
Arbetet har fördelats så att Magnus jobbat mycket med böckernas miljö medan Diane haft mer fokus på huvudkaraktärerna. Magnus menar att serieberättandet som de båda författarna är hemtama med inte ligger långt från filmens berättarteknik och böckerna är präglade av samma grafiska sätt.
– Film- och seriemanus skrivs utifrån vad man ser, säger Magnus. Det är ett bra sätt att beskriva vad som finns i bilden där miljön blir en egen person.
Magnus är själv bosatt i Göteborg och Diane i Kanada. Skype har varit ett stort hjälpmedel som tillåtit deras samarbete att flyta på utöver att skicka texter mellan varandra.
– Det är ett väldigt spännande sätt att jobba på, säger Magnus. Särskilt med tidszoner och avstånd att ta hänsyn till. Jag har i huvudsak skrivit brödtexten medan Diane redigerat och kommenterat. Vi har lagt ett gediget arbete på synopsis – den är den viktigaste delen eftersom den kondenserar berättelsen. Manuset är hantverket. Båda delarna är extremt genomarbetade – precis som det brukar vara med seriemanus.
Konstnären och även uppföljarna ges enkom ut som e-böcker. Formatet är ett medvetet val där Diane och Magnus ser fördelarna i lättillgängligheten samt att det håller nere kostnaderna både för distribution och för den som köper boken.
– Diane har gett ut mer än femtio böcker och när det kom till utgivningen sa hon “Jag vill ha egen frihet”, berättar Magnus. Vi vill sälja något vi tror på och gillar och e-boken är ett bra koncept för underhållning. Vi har följetongstankar kring John Romeo och det är kul att skriva något som folk kan längta efter.
Med tanke på Konstnärens filmiska uttryck – tror du att den skulle göra sig bra som bas för en film?
– Tveklöst ja, säger Magnus. Det skulle inte vara något problem att översätta boken till en film med tanke på vårt sätt att skriva utifrån vårt serieskapande. Jag har faktiskt redan pratat med en regissör vilket inte behöver ge någonting men det hade blivit en film jag gärna skulle vilja se.
Läs mer om John Romeo här!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!