Nu finns BookBeat i Storbritannien med en katalog på 10 000 titlar från start. Niclas Sandin, VD, vill ta positionen som huvudutmanare till Amazons Audible.
– Initialt räknar jag med att vi kommer ha en bit över 10.000 men katalogen fylls på varje dag. På sikt vill vi ha den bästa katalogen på marknaden för digitala streamingtjänster. Det är inte nödvändigtvis samma sak som den största när det finns mycket innehåll som inte är särskilt relevant på engelska, säger Niclas Sandin till Boktugg.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
BookBeat öppnade sin digitala prenumerationstjänst för brittiska användare i slutet av februari. Precis som i Sverige erbjuds nya användare att prova tjänsten gratis i 14 dagar – därefter gäller månadspriset 14,90 pund (motsvarande 164 kr med dagens kurs).
BookBeat har givetvis fördelen av att ha tillgång till titlar från Bonnierägda förlag i Storbritannien men desto viktigare är förstås avtalet med HarperCollins som bidrar med runt 9000 titlar. Ett avtal som innebär att dessa ljudbokstitlar blir tillgängliga även för svenska BookBeat-kunder – och för de tyska kunder när BookBeat lanserar sin tjänst där senare i år.
– Det har skett en fenomenal tillväxt på ljudboksmarknaden de senaste åren och det är kul att se nya aktörer. Vi ser fram emot att arbeta med BookBeat för att engagera en helt ny publik för våra författares verk, säger Chantal Restivo-Alessi, med den låna titeln ”Chief Digital Officer and Executive Vice President, International” på HarperCollins i ett pressmeddelande.
Så utöver HarperCollins och Bonniers egna förlag, vilka fler har ni fått med er?
– Till att börja med har vi en handfull förlag som släppt sina böcker till oss i Storbritannien där HarperCollins är det största. Vi siktar på att få med fler större förlag som vi just nu för diskussioner med under de närmaste månaderna, säger Niclas Sandin.
Den brittiska marknaden är förstås större än den svenska, inte minst eftersom det bor 65 miljoner människor där. Så hur stor kan ljudboksmarknaden bli för streamingtjänster i jämförelse med Sverige?
– Mycket större. Det är redan en av Europas största ljudboksmarknader vilket innebär att både lyssnarbeteende och utbud finns på plats. Lite som det var i Sverige för tio år sedan. Skillnaden är att britterna redan kommit längre digitalt än vad vi i Sverige hade gjort när digitala streamingtjänster började växa här för 7-8 år sedan.
BookBeat kommer dock inte att öppna något kontor i London och anställa dussintals medarbetare. Istället har man anställt tre personer och placerat dem i Stockholm.
– Som digital tjänst har vi som strategi att initialt bygga ett tight team med utgångspunkt i Stockholm. Därför har vi anställt medarbetare här som driver både marknadsföringen och det redaktionella arbetet för den brittiska marknaden precis som med Finland och framöver Tyskland. Som start-up blir du snabbt väldigt spretig om du inte låter alla perspektiv jobba tillsammans och skapa gemensamma erfarenheter och insikter om affären, säger Niclas Sandin och tillägger:
– Bonnier Books har samtidigt lyxen av att redan driva verksamheter med hundratals anställda i exempelvis England och Tyskland. På sikt kommer vi förmodligen skapa lokala kontor men då har vi här i Sverige redan byggt ett kärnteam för respektive marknad som förstår både affären och tjänsten.
Som vi var inne på i den längre intervjun med Niclas Sandin om BookBeats planerade expansion utomlands så är det ingen självklarhet att streamingmodellen där användarna kan lyssna fritt till en fast månadskostnad kommer att slå i alla länder. USA har provat och delvis avfärdat modellen eftersom de inte tycker den fungerar. Audible UK kostar 7,99 pund per månad och i det priset får man ladda ner en ljudbok varje månad – fritt valt ur en katalog på 200 000 titlar. Amazon har även tjänsten Kindle Unlimited (till samma månadskostnad som Audible) med obegränsat lyssnande och läsande. Där är dock ljudbokskatalogen begränsad till ”tusentals titlar” även om de har 1 miljon ebokstitlar (varav en stor del egenutgivna och ett begränsat utbud från större förlag).
Hur är reaktionerna i UK, påverkas de av erfarenheterna från USA?
– Reaktionerna börjar bli allt mer positiva när de nu börjar se intäkter från den här kanalen också. Exempel från Sverige där vi kunnat visa att bokmarknaden totalt har ökat, att ljudboken i streamingtjänster skapar nya målgrupper samt att backlisten för starka författarskap ständigt kan återfödas är viktiga i de dialogerna. Det är sant att det fortfarande finns en stor skeptism vilket är huvudskälet till att vi inte fick med oss alla på en gång. En av BookBeats strategier är ”Do not get stuck in the starting block”, vi tror att bästa sättet att förändra detta är starta ändå och löpande bevisa modellen och få med oss fler på resan.
För alla som gör affärer med Storbritannien så innebär Brexit-beslutet att det skapas många frågetecken.
– Än så länge tyder inget på att Brexit kommer påverka oss men vi följer utvecklingen och de beslut som tas noga, säger Niclas Sandin.
Så hur ser konkurrenssituationen ut på den brittiska marknaden för digitala ljudböcker?
– Analysen har pågått sen vi drog igång förra året och precis som jag nämnt tidigare handlar det mesta om Audible här. Kommer bli en spännande resa att för oss att se vilken påverkan vi kan ha på den konkurrenssituationen. På sikt ser vi vår position som den självklara huvudutmanaren i det här maratonloppet som än så länge bara smygstartat, säger Niclas.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!