Bonniers fick skulden när bokhandeln Book Beat blev av med Facebooksida

puzzle with the national flag of united states of america and sweden.concept

Ett misstag av Facebook ledde till rubriker i amerikanska medier om namnstrid mellan den lilla oberoende bokhandeln Book Beat i Detroit och den svenska prenumerationstjänsten BookBeat – ägd av globala jätten Bonniers. 

– Först och främst är det inte fråga om någon namnstrid. Facebook begick ett misstag när vi sökte hjälp att komma i kontakt med en bokhandel om deras URL (@bookbeat) till en Facebook-sida, säger BookBeats VD Niclas Sandin till Boktugg.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Det här är snarare historien om hur ett misstag och en massa missförstånd förvandlades till ett mindre drev. Låt oss ta det från början.

Det var i fredags, den 2 mars, som ägarna till den lilla bokhandeln Book Beat i Oak Park, Michigan, plötsligt fick se sin Facebooksida nedsläckt. Utan förvarning. Anledningen som angavs var “infringement of intellectual property” och det hela följdes av en rapport där rättighetsinnehavaren angavs – BookBeat AB.

– Vi hade försökt komma i kontakt med bokhandeln i Detroit i flera veckor för att se om vi kunde hitta en lösning där vi kan använda den adressen när vi redan använder den på andra Facebookplattformar som Instagram.
Det handlade ingenting om att de skulle byta namn på butiken/sidan eller stänga den utan bara om de vi kunde hitta en lösning där de ändrar adressen när de redan använde ”thebookbeat” eller andra namn på andra plattformar, säger Niclas Sandin.

När svenska BookBeat inte fick något svar gjorde de en förfrågan om hjälp via Facebook att komma i kontakt med bokhandeln om saken.

– Facebook råkade i hanteringen av den förfrågan slinta på tangentbordet och helt stänga ned bokhandelns sida och öppnade den sedan direkt de upptäckte felet efter två dagar. Facebook har även gått ut med en ursäkt för detta och vi fortsätter nu våra försök med att sätta igång en dialog med bokhandeln. Hittar vi ingen lösning påverkar det inte oss så mycket men det är värt ett försök, säger Niclas Sandin.

Bokhandeln Book Beat som ligger i Oak Park, Detroit, har funnits i snart 35 år och företaget Book Beat LTD registrerades redan 1982. Bokhandeln öppnade den 29 augusti 1982. När ägarna efter beskedet om nedsläckningen började nysta lite hittade de den svenska streamingtjänsten BookBeat och domänen bookbeat.com som de var väl bekanta med.

“BookBeat.com var ett namn vi kände igen. Vi har tidigare försökt köpa rätten till Bookbeat.com, det ägdes en gång av en skrupelfri återförsäljare av registrerade och parkerade domännamn. De ville ha tusentals (dollar) för användningen så vi nöjde oss slutligen med thebookbeat.com på 1990-talet för vår bokhandels webbadress”, skrev Cary Colleen på bokhandelns hemsida.

När de nystade mer i det hela insåg de att svenska BookBeat ägdes av den stora mediekoncernen Bonniers och de började misstänka att den globala jätten bara tänkte köra över den stackars lilla bokhandeln och försöka stjäla deras namn.

Drevet som blev “Trump warned us about Sweden”

Facebook svarade inte på några förfrågningar från bokhandeln under helgen. Book Beat har haft sin Facebooksida (med adressen www.facebook.com/bookbeat/) i mer än tio år och har över 5000 fans och därför mobiliserade de sina kunder och kontaktade media i USA som började skriva om “namnstriden”.

– Att det målats upp som en namnstrid i USA är en rätt intressant stilstudie i hur nyheter och drev kan få sin start. Eftersom Facebook är rätt dåliga på kommunikation om vad som hänt kontaktade bokhandeln en massa media i USA som började skriva med den klassiska vinklingen David mot Goliat. Det mobiliserade flertalet av deras fans som började rasa på nätet om saken och helt plötsligt hade det skapats en storm i ett vattenglas, säger Niclas Sandin.

– En av de mer talande kommentarerna om saken som spreds på Facebook när nyheten delades var ”Trump warned us about Sweden”. Det säger en del om hur snabbt något numera på ett onyanserat sätt kan ta fart på nätet och utan att någon hinner tänka efter bli en ”strid”.

Bokhandeln fick tillbaka sin Facebooksida

På måndagen, den 6 mars, fick Book Beat tillbaka sin FB-sida efter att bland andra Detroit Free Press skrivit om det. Facebook meddelade att sidan hade tagits bort av misstag och att man bad om ursäkt för eventuella problem det orsakat. I artikeln fick BookBeats VD Niclas Sandin uttala sig och förklara att orsaken till att bokhandelns sida togs ned av Facebook inte var deras förfrågan om att justera adressen.

– Hela den här historien säger samtidigt något om hur uppskattad den klassiska självständiga bokhandeln är bland människor och det är den positiva aspekten i historien, säger Niclas Sandin.

Domänen bookbeat.com har haft ett flertal ägare genom åren, under några år användes den som en klassisk länksida där ägarna hoppades tjäna pengar på affiliatelänkar till nätbokhandlare och andra sidor. Efter att den bytt ägare ett par gånger köptes den slutligen av Bonniers inför lanseringen av streamingtjänsten BookBeat.

Hur bra koll hade ni på att namnet var “upptaget” i USA när ni körde igång här i Sverige, var det något ni funderade över?
– Vi hade bra koll på de som använde det i olika delar av världen. Vi fann ingen direkt konkurrent inom vår typ av digitala tjänst samtidigt som de flesta skrev det på andra sätt vilket gjorde att det inte sågs som några hinder för att få varumärket för Europa, säger Niclas Sandin.

Hur påverkar det här era möjligheter att lansera BookBeat i USA och har det ens funnits med i framtidsplanerna?
– Självklart är USA intressant på lång sikt däremot är det inte en av våra första marknader när det räcker med att själv leka David mot Goliat och utmana Amazon/Audible här i Europa till att börja med. Det här påverkar oss därför inte alls.

Hur ser det ut på andra marknader med namnskydd eller konkurrenter med samma namn? Äger ni alla viktiga domäner?
– Fokus har legat på att säkra upp Europeiska marknaderna. Vi behöver samtidigt inte lokala domäner när vi använder bookbeat.com med olika språkinställningar för alla våra marknader. Det är mer en ”nice to have”.

 

Kuriosa: radioprogrammet Book Beat

BookBeat-radio-logoNamnet Book Beat har även använts för ett dagligt radioprogram på CBS med Don Swaim som programledare. Book Beat sändes första gången 3 januari 1983 och genom åren därefter hunnit intervjua över 700 författare. Det sista avsnittet av Book Beat sändes den 9 september 1993 – gäst då var Ray Bradbury. Totalt sändes över 3000 program.

Stora bilden är ett montage, foto: Fotolia.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.