Den 22 februari börjar Bokrean. Akademibokhandelns kunder kommer i år att kunna köpa reaböcker även på nätet – dock ingen förhandsbokning som övriga nätbokhandlare. Även i år blir det lockpris på 49 kr för en höstnyhet.
Den 22 februari klockan 07.00 startar årets bokrea i Akademibokhandelns 108 butiker runt om i hela landet. Nytt för i år är att det också är bokrea på akademibokhandeln.se. Det blir dock ingen förhandsbokning av rea-titlar, varken i butik eller på nätet. Även nätbokhandeln får säljstart den 22 februari.
I år omfattar bokrean 1,2 miljoner böcker fördelade på närmare 1000 olika titlar inom 25 ämnesområden.
Alex Schulmans senaste roman för 49 kr
På katalogens omslag skyltas som vanligt ett par titlar som är extremt billiga, inte minst Alex Schulmans Glöm mig som säljs för 49 kr under reans första dag, därefter 79 kr. Även ett par andra titlar från i höstas som Leif GW Perssons Kan man dö två gånger? och Keplers Kaninjägaren och Elena Ferrantes två första böcker säljs för 79 kr/st. Flera av titlarna släpptes för mindre än sex månader sedan och såldes till fullpris i julhandeln. Något som skapat debatt tidigare år. Keplers bok släpptes 24 oktober – går på rea fem månader senare. Men Akademibokhandeln försvarar ändå de kraftiga rabatterna på såpass nya titlar.
– För att skapa en riktigt attraktiv bokrea och bevara den som en folkfest för våra kunder är det viktigt att det finns aktuella titlar som skapar intresse. Detta sker i dialog med våra leverantörer. Men vi ska komma ihåg att detta bara gäller ett fåtal titlar – vår bokrea består av så många som 1.000 titlar med en stor variation, säger Malin Hultgren som är kommunikatör på Akademibokhandeln.
Det breda sortimentet presenteras i den traditionella bokreakatalogen som når 1,3 miljoner hushåll den 13 februari och på Akademibokhandelns webbplats där kunderna kan bläddra dels i pdf-katalogen och dels se titlarna i nätbokhandeln.
– Vi fortsätter att satsa stort på bokrean. Den är en unik möjlighet att sprida läsglädje till gammal som ung. Vi är glada att denna tradition lever vidare och att det finns ett fortsatt stort intresse för böcker och läsning runt om i Sverige, säger Cecilia Helsing, marknadschef på Akademibokhandeln.
Stort fokus på barnböcker
För tredje året i rad satsar Akademibokhandeln stort på de yngsta under bokrean. Hela 246 titlar finns att välja mellan, från den första pekboken till spännande läsning för unga vuxna.
– Barns och ungas läsning är något som ligger oss på Akademibokhandeln varmt om hjärtat. Därför är det glädjande att se att våra satsningar på barnens bokrea mottagits mycket väl de senaste åren, säger Cecilia Helsing.
Bokrean är fortsatt mycket viktig för den fysiska bokhandeln. Hur mycket räknar Akademibokhandeln med att sälja i årets rea?
– Vi kommenterar inte enskilda kampanjer men generellt kan man säga att efter julen är detta en viktigt säljperiod eftersom det är årets största bokfest där det är fullt fokus på boken och läsglädjen, säger Malin Hultgren.