Eboksförsäljningen har inte sjunkit i USA. Faktum är att den aldrig slutade växa. Anledningen: en dold marknad av indie/egenutgivna titlar som uppskattas till 11 miljarder kronor – eller 300 miljoner exemplar 2016.
Vi har skrivit om ett antal mätningar av försäljningen på den amerikanska marknaden som på många sätt är mer transparent än den svenska då exakta antal exemplar anges varje vecka genom Nielsen Book Scan.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Flera undersökningar de senaste åren har talat om att eboksförsäljningen planat ut eller till och med sjunkit medan tryckta pappersböcker har tagit tillbaka förlorad mark. Orsaken till pappersböckernas comeback är inte heller glasklar, det är kombinationer av ökad efterfrågan på barn- och ungdomsböcker, målarböcker och faktiskt kampanjpriser hos Amazon som ökat försäljningen i antal exemplar. Samt givetvis att befolkningen växer.
Men det finns även en felmarginal som blir allt större. De där siffrorna inkluderar sällan böcker som är utgivna på icke-traditionell väg – indieböcker eller egenutgivna.
Vid konferensen Digital Book World 2017 denna vecka presenterades siffror på den här dolda marknaden. Data Guy som samlar information och statistik om försäljning av böcker från mängder av källor och samkör dem till rapporten Author Earnings hävdade där att amerikanska läsare spenderar 1,25 miljarder dollar (11 miljarder kronor) på icke-traditionellt publicerade böcker. Eller 300 miljoner exemplar, varav merparten eböcker med ett snittpris på runt 2,99 dollar (26-27 kr), skriver TeleRead.
Ett annat intressant faktum: 43 procent av alla pengar som spenderas på eböcker (och 24 procent av pengarna som läggs på böcker) används för att köpa böcker som saknar ISBN-nummer. En stor del av dessa säljs på Amazon.
Kontentan av allt det här är att e-boksförsäljningen inte alls har sjunkit – tvärtom så slutade den aldrig växa, skriver Observer. Men den största delen av ökningen har inte skett via de traditionella förlagen utan stora mängder egenutgivare som i många fall publicerar direkt på Amazon och andra plattformar.
Ytterligare en faktor som komplicerar mätningarna är förstås Kindle Unlimited som är Amazons abonnemangstjänst där kunderna betalar per månad och inte per exemplar av eböcker de läser. Enligt Author Earnings rapport så motsvarar försäljningen via Kindle Unlimited 14 procent av den amerikanska eboksmarknaden.
Det här är viktigt att komma ihåg när vissa verkar dra en lättade suckar över att eböckerna inte tagit över ännu utan att papper står sig.
Vi får anledning att återkomma till de många spännande föredrag som hölls på Digital Book World.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.