Black Friday gav Adlibris ett lyft. Nätbokhandeln tillsammans med ehandelssajterna Bamba, Discshop, Kökets favoriter och Odla hade över en miljon besök under helgen och ökade omsättningen med hela 57 procent. En bok i sekunden såldes.
Totalt hade Adlibrisgruppens sajter över 1 miljon besök under helgen. Av dessa kom 46% från mobilen, att jämföra med november föregående år då mobilen stod för 32% av trafiken. Ytterligare ett bevis på något som det talats om i flera år – Mobile First gäller när man ska bygga hemsidor. Den största andelen av köpen skedde under fredagskvällen och trycket var som högst mellan kl 20-22 då det kom in 77 ordrar i minuten.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi hade strax under 700 000 besök och sålde en bok/sekunden dvs strax över 250 000 böcker på Adlibris i Sverige, Norge, Finland där Sverige stod för majoriteten, säger Johan Kleberg, VD för Adlibrisgruppen. Han är nöjd med utvecklingen och tolkar framgångarna som att e-handeln vinner mark hos konsumenterna.
– Fler kunder än någonsin hittade till våra sajter och fler kunder än någonsin valde att handla hos oss. Det är glädjande att se e-handelns enorma genomslagskraft vid ett tillfälle som Black Friday. Fredagskvällar är normalt handelns sämsta tid men vi visar att starka kampanjer och bekvämligheten att handla när man vill är väldigt attraktivt för dagens kunder. Vi är bara i början av omställningen att ge konsumenter en helt annan upplevelse när det gäller pris, bekvämlighet och sortiment jämfört med fysisk handel, säger Kleberg.
För Adlibrisgruppen är Black Friday en kickstart på julhandeln, den viktigaste försäljningsperioden på året för flera av Adlibrisgruppens företag som t.ex. Bamba, Kökets Favoriter och Adlibris.
– Julhandeln kommer igång tidigt hos oss, vår utmaning är att lära våra kunder att det går bra att e-handla julklappar ända fram till den 22 dec och ändå få hem dem före julafton. Där har vi och e-handeln generellt ett jobb att göra och vi kommer fortsätta ha leveranser och kundresan som ett fokusområden även under 2017, säger Johan Kleberg.
På Adlibris, nordens största nätbokhandel handlade kunderna i Sverige, Norge och Finland i snitt en bok i sekunden under Black Friday-helgen.
78% av samtliga köp gjordes av en kvinna och den mest sålda boken under helgen var Therése Lindgrens Ibland mår jag inte så bra. Bland övriga titlar på topplistan under Black Friday-helgen finns Guinness rekordbok 2017, Säker stil, Pokémon Go: Den ultimata handboken och Harry Potter och det fördömda barnet.
Det var för övrigt inte bara böcker som det svenska folket shoppade loss på. Precis som det förutspåddes slog den numera väletablerade e-handelsdagen Black Friday nytt e-handelsrekord i Sverige. Enligt statistik från DIBS Payment Services* ökade volymen i inköp på nätet med 21 procent och omsättningen med 59 procent. Prisjakts data visar att Black Friday jämfört med 2015 ökade med 74 procent räknat i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare.
* DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!