Bakom varje boktitel står i de allra flesta fall fler personer än författaren. Det är ingen enkel sak att skriva en bok, och även den mest luttrade författare kan behöva ett bollplank, stöd och coachning. Författarcoachen AC Collin berättar om de vanligaste svårigheterna författare kan stöta på i sitt skrivande.
AC Collin kan titulera sig många saker: författare, lektör, skrivpedagog, terapeut och författarcoach. Bland annat. Hon har skrivit romanen Mamma kom aldrig hem som kom ut 2015 på Ordberoende förlag, samt ett antal noveller och skrivhandböcker. Just nu arbetar hon på en ny version av sin bok 365 börjor – hejdå skrivkramp!, som är en inspirationsbok med 365 inledningar på berättelser som man kan bygga vidare på.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Men utöver författarskapet är hon en flitigt anlitad coach av många författare och skribenter. Genom det egna företaget Kreagrafen erbjuder hon flera litterära tjänster, bland annat författarcoachning. Arbetet med att coacha författare kan se väldigt olika ut. Men ofta handlar det om att författaren vill känna stöd under processen och inte tappa fokus, berättar AC Collin. Ett skäl att anlita en coach kan vara att få syn på invanda beteendemönster som hindrar en från att komma vidare. Varför blir jag aldrig färdig? Varför ger jag upp när det bär emot? Är det någon idé att hålla på med det här? Det kan vara viktigt att bli påmind om att varje kreativ process innehåller motstånd, tvivel och hinder – att det hör till och är helt i sin ordning.
– Det är så lätt att smita när det känns motigt. En författarcoach kan liknas vid en PT. Man tittar på förutsättningarna, hur mycket tid författaren kan ägna åt skrivandet, vilken metod som passar bäst. Tidsplan, delmål, hårt arbete. Och uppmuntran förstås.
Vad är det vanligaste som författare behöver hjälp med?
– Att ta sitt skrivande på allvar, avsätta tid och bli färdig.
För att kunna coacha författare krävs en hel del erfarenhet. AC Collin utbildade sig till skrivarpedagog för tio år sedan, och har arbetat som skrivhandledare och författarcoach sedan dess. Hennes fyraåriga psykosyntesutbildning är också en stor tillgång, hon har arbetat som samtalsterapeut sedan 2009 och många av hennes klienter är verksamma som kreatörer, konstnärer, skribenter etc. Dessutom har hon själv en bakgrund som kreatör, copywriter och grafisk formgivare och därmed också egna erfarenheter och en förståelse för vad som händer i den kreativa processen.
Har du själv anlitat en författarcoach någon gång eller på annat sätt fått hjälp med ett manus?
– Oh ja! Jag har använt mig av professionella lektörer och ärliga vänner som är vana att läsa och ge konstruktiv respons. Det är lätt att bli blind för sin egen text, även som lektör. Det är bra att förhålla sig till distanserat till texten: ”Jag är inte min text.” Det blir särskilt uppenbart när man diskuterar sitt alster med någon utomstående.
Hur jobbar du med ditt eget skrivande? ”Coachar” du dig själv?
– Jag är tyvärr en smitare, men jag jobbar på det. Jag behöver avsätta tid för skrivandet och påminna mig om att ta det på allvar. Se det som ett jobb, samtidigt som skrivandet handlar mycket om lust och lek. Jag älskar att vara i flow, och har ett komplicerat förhållande till strukturer, regler och rutiner. Jag måste hitta en balans i det där, så i det avseendet försöker jag coacha mig själv.
Foto: Mia Lewell
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.