Den lilla bokhandeln knäppte kedjorna på näsan. När Retail Awards delades ut stod Eksjö bokhandel som stor vinnare. Här berättar de om hemligheten bakom framgångarna.
I småländska Eksjö finns en av Sveriges äldsta boklådor. Med mer än 165 år på nacken har det hunnit passera många böcker, kunder och författare längs hyllorna. Sedan 2011 ägs butiken av Malin Alfredsson som tillsammans med medarbetarna Nina Johansson, Julia Oscarsson och Helena Hedenberg driver den dagliga verksamheten med engagemang och passion för böcker något som gett ett stort gensvar. Deras gedigna arbeta belönades med vinst i kategorin årets butik när Retail Awards delades ut.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Detta är ett bevis på att det faktiskt går att driva bokhandel, säger Nina Johansson om utmärkelsen. Vi är väldigt stolta och glada över priset.
Vinsten är onekligen en markör för den fysiska bokhandeln som idag ska mäta sig med nätbutiker och dumpade pallpriser. Nina tror att deras stora engagemang för sitt arbete var det som juryn såg.
Hur kan små bokbutiker idag konkurrera med näthandeln?
– Med kunskap, engagemang och service! Vi känner vårt sortiment och våra kunder och vet vilken bok som passar vilken kund.
Eftersom bokhandeln i Eksjö är helt fristående styr de själva över hela sitt sortiment. Med nära 10.000 böcker i lager kan de erbjuda sina kunder ett brett utbud.
– Det är böcker vi brinner för och håller oss nästan uteslutande till det, berättar Nina. Vi känner vårt sortiment och våra kunder och vet vilken bok som passar vilken kund. Mest är det förstås romaner och deckare, men vi säljer också böcker om allt från biodling till redovisning.
Många av kunderna är stammisar men även en och annan långväga gäst handlar från butiken. Som tyskspråkig kan man dessutom få en extra överraskning vid ett besök.
– Vi har väldigt många stamkunder, och utan Eksjöborna skulle det inte gå att driva butik, konstaterar Nina. Men vi har också många långväga kunder. Vi har skickat böcker både till England och Belgien. Sen betyder turisterna en hel del. Alla bokhandlerskor talar tyska, och under sommaren säljer vi böcker på både engelska och tyska till våra turister.
Detta var också en av de delar juryn tog fasta på. Deras motivering till att kora Eksjö bokhandel till vinnare var:
Till den lilla fristående bokhandeln kommer lässugna från när och fjärran, läslystna såväl som namnkunniga författare. Med bokförsäljning och ostkaka på bokmässan, med roliga uppdateringar i sociala medier och välbesökta författarkvällar låter man tala om sig. På orten tar bokhandeln en aktiv del i stadslivet och till turister har den tysktalande personalen såväl ett Danke som ett ex av Pippi Langstrumpf.
Avslutningsvis, lista era fem bästa tips för att driva en framgångsrik bokhandel.
– Glädje, kunskap, engagemang, våga testa nya saker och skapa relationer, säger Nina.
Foto: Johan Lindqvist
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!