Bonniers Bokklubbar samarbetar med PR-byrå för att modernisera bokklubben

Bonniers Bokklubbar har i dagsläget 300 000 aktiva medlemmar och är med det Sveriges största bokklubb. För att synliggöra mervärdet med bokklubbarna och dess erbjudande tar de hjälp av PR- och kommunikationsbyrån editK.

Johanna Axiander är marknadschef för Bonniers Bokklubbar. För boktugg berättar hon mer om samarbetet med editK och varför tiden är rätt just nu för att lägga extra fokus på bokklubbarna.

– editK är en engagerad och kreativ partner med lång erfarenhet av att arbeta med vår typ av produkt och våra målgrupper, så vi är mycket glada över samarbetet. Marknaden förändras och idag köps och konsumeras litteratur på ett delvis annat sätt än tidigare. För att kunna möta detta behöver bokklubbarna ta ett antal nya grepp både marknads- och kommunikationsmässigt. Pr-arbetet tillsammans med editK är ett sådant grepp.

Bokklubbar har funnits länge på den svenska marknaden. Marknaden förändras dock konstant och Johanna Axiander lyfter fram den största utmaningen för bokklubbarna idag.

– Just nu är det att tydliggöra bokklubbarnas styrka och erbjudande jämfört med andra sätt att köpa och konsumera litteratur.

Att lyfta bokklubbarnas erbjudande är ett av huvudsyftena med samarbetet melllan Bonniers Bokklubbar och editK. Grundaren av editK, Edit Künstlicher, berättar om vad de främst kan bidra med för att stärka Bonniers bokklubbar.

– Vi kommer jobba långsiktigt med strategisk PR där vi främst bidrar med varumärkesbyggande aktiviteter och en strategi för att bredda målgruppen och förtydliga fördelarna med att tillhöra en bokklubb.

Vad är då de största fördelarna och mervärdena en bokklubb har att erbjuda sina medlemmar?

– Bokklubbar är en guldgruva för bokälskare som ofta upplever en stress över att hitta ”nästa bok”. Den absolut största anledningen att gå med i en bokklubb är ”kvalitet”. Genom Bonniers bokklubbar vet man alltid att boken som kommer i brevlådan är noga utvald av duktiga redaktörer med lång erfarenhet inom litteratur och att utbudet varierar i tema och litterär bredd. Det är ett aldrig sinande smörgåsbord! säger Edit Künstlicher.

En utmaning för ett koncept som har funnits, i alla fall hos Bonnier, i runt 70 år är att anpassa sig och förändra sig med tiden och samhället. Men att bokklubbarna har en plats även under 2000-talet är både Edit Künstlicher och Johanna Axiander på det klara med.

– Begreppet bokklubb är något som ligger helt rätt i tiden. Men här ligger digitaliseringen före bokbranschen och den behöver komma ikapp för att möta den allt mer digitaliserade konsumenten. Genom att hitta smarta digitala lösningar som förenklar medlemskapet och förtydligar fördelarna finns det en tydlig plats för konceptet bokklubb även långt in på 2000-talet! säger Edit Künstlicher.

Från Bonniers sida är synen på bokklubbens framtid lika positiv.

– Vår äldsta bokklubb startade för mer än 70 år sedan, så vi har en mycket lång erfarenhet av att just välja ut den för tillfället bästa litteraturen för våra medlemmar. Detta var klubbarnas främsta styrka då och är det fortfarande. Framtidens bokklubb kommer att fortsätta fokusera på det absolut bästa urvalet, läsinspiration och att guida till de bästa läsupplevelserna. Det kommer att ske på flera olika plattformar, såväl printade som digitala. Så framtiden ser ljus ut för bokklubbarna! avslutar Johanna Axiander.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

 

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL