Svenska förlag om försäljning via egna hemsidor

Berghs förlags webbshop.

Boktugg.se har tidigare redogjort för en granskning av tjugo svenska förlag, och om de har valt att sälja sina böcker via de egna hemsidorna. Vi har nu grävt ett spadtag djupare och frågat fem av förlagen hur de tänker kring försäljning eller inte via webben.

Maja Bolin från Kabusa böcker skriver att när branschens digitaliserades, och då genomgick en förändring, ändrades branschens sätt att marknadsföra och sälja sina böcker. Digitaliseringen skapade ett högre tempo. Om en kund söker information om en bok ska det finnas enkla vägar till att klicka hem den inom ett par minuter. Kabusa har köp-knappar som skickar besökare på hemsidan vidare till nätbokhandlare just för att erbjuda läsarna snabbare vägar till deras böcker, och i förlängningen att ännu fler ska läsa och köpa förlagets titlar.

Ett förlag som ännu inte erbjuder köp via sin hemsida är B Wahlström. Enligt Sophie S From, digital strateg på Massolit Förlagsgrupp, är det emellertid något som de funderar på. Tanken är att kunden enkelt ska kunna köpa boken från hemsidan om behovet finns. Det handlar inte om att konkurrera med någon annan utan om tillgänglighet. Det ska finnas en enkel möjlighet att göra ett avslut för kunden.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Att erbjuda någon form av köp via egna hemsidor i den svenska förlagsbranschen verkar mest handla om att inte tappa en möjlighet till försäljning. Det ska gå fort, vara enkelt och alltid finnas möjlighet för de kunder som visar intresse för förlagens författare och böcker att handla. Man jobbar mer för att minska kundens väg till köp än att konkurrera med en annan aktör i värdekedjan.

”Vi vill ju att det ska vara så få klick från intresse till köp så det är ju rent logiskt att göra så. Vi jobbar ju inte för att maximera antal besökare på våra hemsidor så det är snarare en service än en aktiv försäljningsskapande åtgärd.” (Magnus Nytell, Bonnierförlagen, vars köpknappar är länkade till Adlibris).

Berghs förlag delar en web-shop med Opal förlag. Enligt Lena Andersson används shopen som en egen möjlighet att nå ut till läsarna. Eftersom verktyget redan fanns på plats var det enklare att länka till den än att länka vidare till andra detaljhandlare. De använder främst web-shopen för att genomföra kampanjer och erbjudanden och marknadsför den på det viset.

På frågan om det finns någon konkurrenssituation mellan förlag och detaljhandlare som gör att svenska förlag kan tjäna på att ha en egen e-handel på den svenska marknaden – likt den situation där Amazon gjorde det svårare för sina kunder att köpa böcker från förlaget Hatchette – är svaren nekande. Magnus Nytell menar att det för Bonnierförlagen mer handlar om att konkurrera med helt andra branscher. Att det är en större konkurrens att få folk att välja att läsa gentemot andra aktiviteter. Maja Bolin menar att när det gäller Kabusas val att välja länkar till andra detaljhandlare istället för att skapa en egen web-shop är det just relationen till handlarna som står i vägen:

”Vad gäller att ha en egen e-handel är detta naturligtvis en fråga om resurser, men också om förhållandet till den redan etablerade bokhandeln (då kanske framför allt den fysiska).”

Resurserna är även en barriär för Natur & Kultur. Kristina Poppius svarar att de länkar sina besökare vidare till prisjakt.se för att de flesta kunder redan har favoritställen att handa ifrån, så de hjälper dem att enkelt komma till favoritsidan. Valet att länka till annan sida gentemot att skapa egen webhandel förklarar hon så här:

”Det blir mycket administration (för relativt lite försäljning) att själva sköta försäljning via hemsidan, därför har vi valt bort det, åtminstone just nu.”

Utifrån de kommentarer boktugg.se har fått från de fem olika förlagen känns det som att tanken med att erbjuda någon form av försäljning via hemsidorna främst handlar om att inte gå miste om någon försäljning. Digitaliseringen, inte bara av bokbranschen – utan av världen i stort – gör att allt går fortare; människor, kunder, läsare översköljs av information hela tiden och flyter mellan olika hemsidor på några få klick. Därför gäller det att på alla sätt se till att när man väl har fått kundens uppmärksamhet, få denne att göra ett köp innan han eller hon lyckats hitta något annat som blänker och börjar leta guld någon annanstans. Det verkar dessutom som att relationerna mellan förlag och handlare (både digitala och fysiska) i dagsläget är så pass goda att det inte finns ett tydligt behov för förlagen att utveckla en egen e-handel.

Men låt oss sluta där vi började. Människor och branscher förändras hela tiden, så vi kan väl avsluta med ett citat från Maja Bolin och se fram emot vad som sker i en förändrande förlagsbransch:

”Det skulle finnas fördelar med att ha en egen försäljningskanal. Det finns en lång tradition av rabatter och marknadsföringsstöd till bokhandeln som med åren har blivit standardiserade och ökat. Rabatter som minskar förlagens marginaler men som bidragit till ett positivt samarbete med bokhandeln, näthandeln inkluderat. Bokbranschen förändras snabbt just nu och därmed förutsättningarna.”

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,